Kommunikation och gott ledarskap i fokus under Nolia Ledarskap & HR:s första dag

Nolia Ledarskap & HR:s första dag i Skellefteå bjöd på kommunikation och gott ledarskap, egovecka, vikten av att leda genom att kommunicera, en långtidsverkande workshop och André Pops som på bräda förde Skellefteå AIK tillbaka till framtiden.

I första passet förde Lottie Knutsson oss tillbaka till tsunami 2004 och förmedlade hur viktigt det är med en fungerande krisplan, som inte ska sitta i en pärm på jobbet.

– Utgå från att något händer mitt i natten då ledningsgruppen är på semester, berättade hon.

En lång rad tips gavs på hur man hanterar en fysisk kris men hon talade också om lågintensiva kriser.

– Fysiska kriser är inte alltid de jobbigaste och tuffaste kriserna. Det kan vara de lågintensiva som beror på otydligt ledarskap och där en osäkerhet ligger i luften, sa Lottie Knutsson.

Att hur man hanterar en kris påverkar förtroendet kunde hon visa genom en rad exempel, som PanAM och Norman Atlantic.

– Det är exempel på där man inte tagit de anhörigas behov på allvar och där hierarki och prestige styrde mer än att ta bra beslut, förklarar hon.

Egovecka

Ledarskapsexperten Alexander Holmberg berättade att vi identifierar oss mer med hur vi säger saker än på vad vi säger. Han pekade på olika språkmönster som harmonierar med hur vi är som personer men ville också få alla att stanna upp och vara nyfikna.

Han berättade att många chefer har svårt att ta sig tid för sig själva och bär på en rädsla att göra fel.

– Jag tar varje år en egovecka där jag under tre dagar funderar hur året har varit. Fjärde dagen försöker jag vara här och nu. De tre sista dagarna använder jag för att skissa på nästa år, tipsade Alexander Holmberg.

På bräda tillbaka till framtiden

Hela konferensen öppnades av Andre Pops som kom in på skateboard. Anledningen var inte i första hand att visa sina förmågor på brädan utan framför allt att Nolia Ledarskap & HR öppnade samma dag som rollfiguren Marty McFly kommer till framtiden i filmen Tillbaka till framtiden 2, den 21 oktober 2015. Han konstaterade att inte många förutsägelser i filmen slagit rätt, men att andra förutsägelser också slagit fel.

– Inte många för tio år sedan hade trott att ett konkursmässigt lag i hockeyallsvenskan i dag skulle vara landets ledande, sa André Pops som intervjuade Skellefteå AIK:s ordförande, Per Nordlund.

Han berättade att klubben lämnade allsvenskan med ett minus på sju miljoner.

– Men det kan vara en fördel att allt är åt skogen, då kan det vara bli bättre, sa Per Nordlund.

Som framgångsfaktorer vill han lyfta fram det genuina hockeyintresse som finns i Skellefteå och att en ny styrelse fick uppdraget att ordna ekonomin.

– Sedan vi fått ordning på ekonomin kunde vi höja de sportsliga målen.

I dag har klubben nått SM-final fem år i följd med SM-guld 2013 och 2014 som toppar.

– Vi i styrelsen låter sporten leva sitt eget liv, men vårt senaste resultat på 25 miljoner, ett av de bästa resultaten i hockeyhistorien, är frukten av en röd tråd som ger förutsättningar för bra sportsliga resultat, berättade Per Nordlund.

Verksam workshop

Dagen avslutades med en workshop ledd av Mari Ramnek, verksamhetsutvecklare från Zebra i Norr AB. Deltagarna fick, utifrån ett arbetsmaterial diskutera frågor som resultatblindhet, ansvarsflykt och förtroendeklyftor. Arbetsmaterialet kommer deltagarna också att kunna arbeta med efter konferensen.

– Det har varit en lyckad dag med mycket bra talare och ett fantastiskt mottagande från Skellefteå, säger Johanna Blylod, projektledare för Nolia Ledarskap & HR.

Fakta Nolia Ledarskap & HR

Datum: 21-22 oktober

Plats: Skellefteå Stadshotell

Tema: Kommunikation & teambuilding (dag 1), leda i förändring för tillväxt (dag 2)