Load Up North öppnar med stort besöksintresse och flera nyheter

Load  Up  North  öppnar torsdag 30 augusti för branscher på högvarv. Mässan innehåller flera nyheter, som ett Truck Meet som samlar ett 50-tal ekipage, flera nya utställare och ett fullmatat program. Dessutom ser intresset från besökarna ut att bli stort.

– Vi har aldrig haft så många föranmälda som inför årets mässa, säger Bo Sandström,  projektledare  för  Load  Up  North.

Load Up North är den största branschmässan norr om Stockholm för alla som jobbar inom områdena entreprenadmaskiner, transport, rekrytering, väg och anläggning och skog.

Årets mässa har ett fullmatat program med såväl Meet Up, seminarium om framtidens drivmedel och ett Truck Meet som startar med kortege genom Boden torsdag kväll och samlar ett 50-tal ekipage. En jury kommer att bedöma varje klass men också bästa ekipage på hela Truck Meet. Utseendet är inte allt när en bil ska bedömas.

– Man bedömer det allmänna skicket, särskilt i förhållande till hur många mil den gått. Sedan är det ingen nackdel om man har ett tema på bilen och ser det hela som att man bjuder på en show. Det går i stort sett att vara hur publikfriande som helst, särskilt för att locka röster till publikens val, säger Erik Lundman, som varit med i arbetet med årets Truck Meet.

Erik Lundman har de senaste åren haft med en Mercedes-Benz Actros liftdumperbil ”Saunaliner” på̊ mässan. Lastbilen är genomgående motivmålad med

innehåll från TV-serien och filmen ”Pistvakt”. Den väcker alltid uppseende.

Mässans projektledare, Bo Sandström, tror samlingen på årets Truck Meet kommer att bli en ”snackis” i branschen.

– Alla som deltar kommer att kunna berätta hur trevligt och bra det var, så vi kommer att få hålla i hatten till kommande år. Dessutom blir kortegen på torsdag kväll, en riktig publikdragare, säger Bo Sandström.

Jonas Dahlberg, tf vd på Nolia AB som arrangerar mässan, tror att Truck Meet kommer att ha större betydelse än bara som publikfavorit.

– Transportbranschen behöver flera tusen lastbilsförare den närmaste tiden och kan vi, med ett Truck Meet, locka fler ungdomar att välja föraryrket har vi kunnat bidra. Dessutom är den rekryteringssatsning som görs på Load Up North riktad mot rekrytering av maskinförare och servicetekniker fantastisk, säger Jonas Dahlberg.

Rekryteringssatsningen lockar uppemot 1 000 elever och är ett samarbete med Skoglig Samverkan i Norrbotten, BDX , Swecon anläggningsmaskiner, Kalix Naturbruksgymnasium och branschorganisationen ME Maskinentreprenörerna samt Bodens kommun med Björknäsgymnasiet.

Men det är också utställare som rekryterar personal direkt på mässan.

– Vi ska prata malm, gruva och framför allt arbetstillfällen. Så lyssna extra du som har CE eller YKB, vi söker ständigt chaufförer för tunga malmtransporter i Tornedalen, säger Helena Sjöholm, kommunikatör på Kaunis Iron.

Bo Sandström ser med stor förväntan fram emot årets mässa.

– Det har varit ett fantastiskt intresse från utställare och besökare inför årets mässa. Då är det extra roligt att ha med flera nyheter, utställare med nya produkter och helt nya utställare, säger Bo Sandström.

Öppettider Mässan
Torsdag 30 aug kl.11.00-17.00
Fredag 31 aug kl.10.00-17.00
Lördag 1 sept kl.10.00-16.00

Öppettider Truck Meet
Fredag 31 aug kl.10.00 - 17.00
Lördag 1 sept kl.10.00-16.00

Bo Sandström

Projektledare

Mobile +46 (0)70 – 544 4878

bo.sandstrom@nolia.se

Load Up North är Sveriges intressantaste mötesplats för entreprenadmaskiner, transport och rekrytering, jord och skog samt väg och anläggning. Mässan arrangeras av Nolia AB och genomförs vartannat år i Norrbotten och vartannat år i Västerbotten. I år hålls den på Boden Arena 30 augusti - 1 september 2018.