Muffinskampen korar barnens mästerbakare på Stora Nolia i Piteå

Dumlekola, vildhallon, morötter, choklad eller lakrits – vad kommer de tävlande att fylla sina muffins med? I Muffinskampen, som börjat på Stora Nolias webb, får alla bakglada barn 5–18 år släppa loss fantasin och tävla med sitt smarrigaste muffinsrecept. Finalen avgörs den 7 augusti på Stora Nolias köksscen där Norrmejerier är stolt sponsor.

För barnen har en del av Stora Nolia redan startat. Det är Muffinskampen, en baktävling för alla i åldern 5-18 år och som nu pågår på Stora Nolia hemsida där mästerbakare kan skicka in sina bästa recept och få dem bedömda av en proffsjury.

Intresset för bakning och matlagning har sällan varit större både hos barn och vuxna. Under Stora Nolia kommer intresset att få blomma ut i full kraft. I baktävlingen Muffinskampen får vem som helst i rätt ålder skicka in hur många bidrag som helst och det går även bra att skicka in bidrag tillsammans med andra.

För att vara med i tävlingen ska recept och bild skickas in på de muffins man vill tävla med och självklart ange vilka som ligger bakom mästerverken.

Senast 25 juli ska alla bidrag vara inskickade. Bland de inskickade bidragen väljs tio finalister ut som kommer att få delta i finalen som hålls på Stora Nolia.

Finalen hålls söndag 7 augusti med en professionell jury bestående av bland andra piteåkonditorn Michael Bieri och Marita Widman från Boden, känd från tv-programmet Hela Sverige bakar.

– Alla finalister får förutom äran ett förkläde med Muffinskampens logga samt 2 entrébiljetter till Stora Nolia. För vinnaren av tävlingen väntar en överraskning och receptet kommer att publiceras på Stora Nolia webb, säger Helene Ljungstedt, programansvarig för Stora Nolia.

Finaldagen 12.45 tillkännages 3 finalister som ska vara beredda att baka sitt bidrag på plats. De tävlande tar själva med sig de ingredienser och formar som muffinsen ska bakas i. Men det behöver inte alla ingredienser med sig. Norrmejerier sponsrar med smör, grädde och mjölk till finalisternas bakverk. Finalisterna får sedan 90 minuter på sig att laga muffins. Jury samt konferencier Åsa Ivarsdotter finns på plats på scenen som extra hjälp till de tävlande. Klockan 14.30 smakar, bedömer och korar den professionella juryn en vinnare.

– Det ska bli fantastiskt intressant att se vilka mästerverk som kommer att skapas, säger Helene Ljungstedt.

Helen Ljungstedt, programansvarig Stora Nolia
helene.ljungstedt@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå