Nöjda samhällsutställare, Bamse och Garnisonens dag på åttonde dagen av Stora Nolia

Under lördagen, den åttonde dagen av Stora Nolia 2017, hölls Garnisonens dag med musikkårskonsert, uppvisning och seminarium om konflikter. Dessutom besökte Bamse mässan och det hölls bostadspolitisk debatt med flera riksdagspartier representerade.

Under Garnisonens dag blev det uppvisning med analysgrupper och hemvärn, samt visning av allt från vapen och bandvagnar till mobila analyslabb och mobil CBRN-saneringsutrustning. Den sistnämnda används för att sanera personal, materiel, fordon, vägar och broar. Den kan antingen användas lastad på ett fordon eller placerad på marken. Systemet är baserat på en 20 fot-container med öppningsbara sidor och kan transporteras med flyg. Saneringsutrustningen kan sanera 100 personer, 12–20 fordon och cirka 600 meter väg per timme.

En sådan enhet har bland annat använts efter Sveriges fredsstödjande insatser i Tchad där Jordbruksverket ställer hårda krav på att materiel och fordon som varit med vid internationella insatser är helt rena och kontrollerade så att inte sjukdomar, ohyra och bakterier förs in i landet.

Dessutom blev den en välbesökt konsert med Hemvärnets musikkår från Umeå och Lycksele.

Direkt efter den konserten följde en minst lika bejublad med Bamse och Lova där det bjöds på kända barnsånger och mycket rörelse.

Att det är viktigt att delta på Stora Nolia vittnar flera samhällsaktörer om. För Hyresgästföreningen finns flera anledningar till deltagandet.
– För det första att vi, som stor förening med över 500 000 medlemshushåll, behöver prata med människor om bostadsfrågan. Men det är också viktigt att möta enskilda människor och fråga om det vill var med i Hyresgästföreningen, säger dess förbundsordförande, Marie Linder som också deltog i en bostadspolitisk debatt till sammans med Nooshi Dadgostar, bostadspolitisk talesperson för vänsterpartiet, Ewa Thalén Finné, bostadspolitisk talesperson för moderaterna, Leif Nysmed, bostadspolitisk talesperson för socialdemokraterna, Helena Lindahl lokal riksdagsledamot för Centerpartiet och Daniel Lindblom, ordförande Umeå Studentkår.

Trafikverket är med på Stora Nolia för första gången sedan myndigheten bildades.

– Vi är jättenöjda. Det är många som är intresserade av de projekt vi visar upp. Dels har vi Umeåprojektet och så Norrbotniabanan. Det känns väldigt rätt att vi deltar med tanke på dessa två projekt med stort publikt intresse. Vi får höra många synpunkter och inspel. Sedan beskriver vi andra projekt, underhållsåtgärder och så har vi förarprov med en egen hörna. Det har blivit många körkortsfrågor, såklart, säger Ann Källström, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Tommy Abrahamsson, VD

tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:
Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 100000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på nära 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Umeå. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Öppettider: Lördag 5 augusti- söndag 13 augusti kl. 10.00-17.00