Nolia Trädgård nu etablerad som Norrlands viktigaste trädgårdsmässa

Projektledare Kristin Olsson är mycket nöjd med årets mässa.

– Vi har fått lovord från utställare, föreläsare och besökare. Årets mässa stärker oss inte bara som den största trädgårdsmässan norr om Stockholm, utan också den viktigaste. Vi är ett centrum för de trädgårdsintresserade i Norrland, säger hon.

Årets Nolia Trädgård bjöd på allt från samtal om brexits betydelse för trädgårdskulturen och hur man odlar jord till föreläsningar om hur man odlar överallt men också klimatpositivt. Dessutom gavs tips på nya, härdiga fruktträd, nya sätt att utveckla gravplanteringar och Karin Larssons betydelse för svensk trädgårdskultur.

Under mässan har trädgårdsprofiler som John Taylor, Eva Svallin Gunnarsson, Johannes Wätterbäck (Farbror Grön), Eva Robild, Peter Streijffert, Mona Wembling och Anton Sundin föreläst.

– Även i år var det ett lika fullmatat som brett föreläsningsprogram där många lockade storpublik. Vår programledare, Mariana Mattsson har en fenomenal förmåga att fånga upp både trender och traditioner, nyheter och etablerad kunskap presenterat för en intresserad, norrländsk publik, säger Kristin Olsson.

Med nöjda utställare, föreläsare och besökare anser att Nolia Trädgård 2019 nu kunna etablera sin särställning bland landets trädgårdsmässor.

Årets mässa lockade hela 7596 i sommarsolgasset.

– Vi är den viktigaste trädgårdsmässan norr om Stockholm och ett kunskapscentrum för trädgårdsintresserade i Norrland, men också för många i Österbotten. Det är vi inte bara genom föreläsningsprogrammet, en bra bredd och spets bland utställarna utan också tack vare vår rådgivningsgata med trädgårdsföreningar. Vi får inte heller glömma Nolia Trädgård som mötesplats för alla trädgårdskunniga, säger Kristin Olsson.

Kristin Olsson, projektledare Nolia Trädgård

kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 8000 besökare och över 70 utställare. 2020 arrangeras mässan för nionde året i rad och hålls 24-26 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3.

Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.