Nu öppnar Nolia Trädgård med lika härdiga som nyttiga bär och frukter

Nolia Trädgård, den norrländska mötesplatsen för alla som gillar trädgård, öppnar nu på fredag i Umeå. På mässan kommer det att finnas en rad köldhärdiga växter.

– Det är en myt att det inte går att ha fruktträd på våra nordliga breddgrader, säger Leif Blomqvist som driver en plantskola i Lepplax i Finland, på ungefär samma breddgrad som Umeå.

Leif Blomqvist driver inte bara Blomqvist plantskola. Han har också gett ut fyra böcker: Äppel i norr, Trädgårdens bär, Våra Fruktsorter och nu senast Rosor i norr.

Han tycker att det ofta är plantor och växer som passar i sydligare växtzoner som är lättast att få tag på som konsument och att det gett en bild av vad som kan, och inte kan, odlas i norr.

– Vi har betydligt fler plantskolor i norra Finland än i norra Sverige. Det gör att vi har en annan syn på vad som är möjligt att odla, säger Leif Blomqvist.

Han kommer inte bara som utställare med en av mässans största montrar, utan också föreläsa om ”Hur jag lyckas med fruktodling i norr”, om nya frukt- och bärsorter, om rosor samt prata under rubriken Blåbärstry – ”Den eviga ungdomens bär”.

– Vi har med oss mycket ätbart. Bland annat blåbärstry som har den högsta uppmätta halten antioxidanter av några bär eller frukter och som är goda och söta. De går utmärkt att odla här i norr. Dessutom har vi med oss Carmine Jewell, ett mycket vinterhärdigt körsbär som ger sötare frukt än vanliga moreller. Vi har också med oss jordgubbshallon, apelsinorange gula krikon och plommon från norra Kina som ger frukt av butiksstorlek och klarar mycket kallare väder än vi har, förklarar Leif Blomqvist.

De har även med sig bland annat rotäckta rosor, Rockii buskpioner, ymptillbehör, massor av äppelsorter och vita körsbär.

Men det finns mycket annat att uppleva också. Bland de största utställarna till monteryta kan nämnas Saba/Coop, Granngården och Kathy’s Dream Garden.

– Det är alltid lika roligt att få öppna dörrarna till Nolia Trädgård och se det helhjärtade engagemang som både utställare och besökare lägger ner. Jag är stolt över den bredd på utställare och program som vi lyckats med, säger Kristin Olsson, projektledare för Nolia Trädgård.

Hon vill passa på att framhålla att mässan har gratis garderob för inköpta plantor och prylar så att du slipper gå och bära på allt som köps. Dessutom har mässan gratis parkering och för första gången två kaféer.

– Som besökare kommer du att få rösta på årets vackraste blomsterbalkonger, träffa lika andra lika trädgårdsintresserade och ta del av inspiration som räcker långt efter att mässan tagit slut, sammanfattar Kristin Olsson.

Kristin Olsson, projektledare
kristin.olsson@nolia.se

Nolia Trädgård arrangeras av Nolia AB tillsammans med GG mässor och är den största trädgårdsmässan norr om Stockholm. Här samlas cirka 7000 besökare och 70 utställare. 2016 arrangeras mässan för femte året i rad och hålls 15-17 april i Umeå på Nolia, Signalvägen 3. Nolia Trädgård är en mötesplats för alla som gillar trädgård, inredning och mat. Här får besökarna inspiration, nya kunskaper och möjlighet att handla växter och mycket annat till trädgården, altanen, balkongen eller fönsterbänken. Mässan genomförs i Umeå i april varje år.