Över 260 arrangemang under SEE hållbarhetsvecka i Norr- och Västerbotten

Årets SEE hållbarhetsvecka startar nu med över 260 arrangemang som kommer att hållas i Norr- och Västerbotten.

– Detta är en vecka som lyfter fram stort som smått som bidrar till social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, säger Eva Mikaelsson från Länsstyrelsen i Västerbotten och ledningsgruppen för hållbarhetsveckan i Västerbotten.

SEE hållbarhetsvecka drivs som ett årligt återkommande projekt sedan starten 2009. Under åren har verksamhetsområdet vuxit till att omfatta Västerbottens och Norrbottens län.

Programmet för SEE hållbarhetsvecka skapas av de deltagande aktörerna och är en gemensam kraftsamling för att ge alla, inte minst ideella krafter, möjligheten att visa hur de bidrar till en hållbar utveckling men också öka möjligheterna att nätverka och marknadsföras i ett större sammanhang.

– Med utgångspunkt från de globala målen för hållbar utveckling är veckan en manifestation av uppvisningen av att det blir verkstad av allt prat och alla visioner, men också att gräsrotsarbetet för hållbarhet lever och frodas. Det är en vecka som visar upp det som i många fall redan arbetas med, men kan också fungera som ett startskott för nya initiativ, säger Kristin Olsson från Nolia som är veckans projektledare i Västerbotten.

Eva Mikaelsson pekar på att de aktörer som står bakom veckan alla har visioner och uppdrag att om att bidra till en hållbar utveckling.

– Vi arbetar för och tar fram åtgärder som leder till en bättre hälsa, hållbar tillväxt och en bättre miljö. En av vägarna att värna vår planet är att börja med oss själva, säger Eva Mikaelsson.

Kristin Olsson, projektledare

kristin.olsson@nolia.se

SEE hållbarhetsvecka är en årligen återkommande arrangemangsvecka som hålls i Västerbottens och Norrbottens län under vecka 38. SEE är en förkortning för Social, Ekonomisk och Ekologisk hållbar utveckling. I grund och botten handlar veckan om att uppmärksamma och stärka aktörer som satsar på att bidra till en hållbar utveckling, ge möjligheter att nätverka och marknadsföras i ett större sammanhang samt sprida information och goda exempel så att fler aktörer påbörjar sitt hållbarhetsarbete. Ledningsgruppen för Västerbottens läns består av följande parter: Länsstyrelsen i Västerbotten, Västerbottens läns landsting, Region Västerbotten, Umeå universitet, Umeå kommun, Skellefteå kommun, Visit Umeå samt Nolia AB.