Olof Wretling årets förebild på Nolia Karriär i Umeå

Skådespelaren och dramatikern Olof Wretling, från humorgruppen Klungan och Mammas Nya Kille, är årets förebild då Nolia Karriär hålls i Umeå 14 februari. Han har vuxit upp och gått på gymnasiet i Umeå. Olof Wretling är en drömföreläsare enligt mässans projektledare.

– Jag kommer bland annat att prata om hur svårt det är att sitta still i en skolbänk och hur det kom sig att jag, som knappt kunde stava, till slut blev en skrivande person, säger Olof Wretling.

Nolia Karriär hålls på fyra orter i Norrland under februari och har med åren blivit en allt bredare rekryteringsmässa med både gymnasieelever men också vuxna som söker jobb eller tänkt byta yrkesbana. På mässan träffar de utställare från universitet, högskolor, yrkeshögskolor, folkhögskolor och internationella utbildningar. På mässan, som är gratis att besöka, söker också företag, organisationer och myndigheter sin framtida personal. Dessutom besöker studie- och yrkesvägledare Nolia Karriär.

– Under mässan hålls en mängd gratis föreläsningar om allt från tips från universitetsutbildningar till hur man kan studera utomlands, säger Peter Kattilasaari, projektledare för Nolia Karriär.

Under många år har mässan också haft en förebild som föreläst för mässans besökare. I år kommer Olof Wretling, känd från humorgruppen Klungan, radioprogrammet Mammas nya kille, otaliga tv-serier samt som både sommar- och vinterpratare i Sveriges radio.

– Jag minns själv när jag gick sista året på Dragonskolan, alla valen för framtiden kändes så livsavgörande, säger Olof Wretling.

Mässans projektledare är mycket nöjd med årets förebild.

– Olof Wretling är en drömföreläsare för oss och det känns fantastiskt att våra besökare nu får ta del av hans klokhet, livsvisdom och humor, säger Peter Kattilasaar och fortsätter:

– En rolig detalj är att han gått på Dragonskolan som ligger alldeles intill Nolia och har tränat höjdhopp i Nolia lokaler. Genom sin uppväxt i Umeå blir det säkert en alldeles speciell känsla för mässans besökare att höra honom föreläsa, säger Peter Kattilasaari.

Plats, Umeå: Nolia, Signalvägen 3
Datum: torsdag 14 februari
Öppettider: 9-15

Peter Kattilasaari, Projektledare
peter.kattilasaari@nolia.se

Mötesplatsen för rekrytering och karriär har i år arrangerats i 25 år. Genom åren har över 200 000 personer besökt mässan. På Nolia Karriär kan man möta utbildningar inom alla nivåer. Här finns högskolor och universitet, internationella utbildningar och yrkesutbildningar men också till exempel folkhögskolor. I år hålls Nolia Karriär på fyra orter 2019: Piteå 12 februari, Umeå 14 februari, Östersund 19 februari och Sundsvall 21 februari.