Samhällsaktörer prioriterar Stora Nolia

Stora Nolia är en naturlig mötesplats för samhällsaktörer att möta besökare på. Trafikverket, Hyresgästföreningen och inte minst Västerbottens läns landsting är tre exempel.

– Stora Nolia är i stort sett det enda forum där befolkning från nästan hela länet och regionen samlas under en dryg vecka, säger Anna Melefors på Västerbottens Läns Landsting.

Det är en rad samhällsaktörer som deltar under sommarens Stora Nolia som startar 5 augusti i Umeå. Bland annat medverkar Trafikverket med en monter i hall 2. De kommer bland annat att ha en ”på-spåret-liknande” frågetävling i sin monter där barn kan fotograferas som lokförare.

– Vi är med för att berätta om våra planer de närmaste åren. Vi kommer att beskriva några större projekt som Norrbotniabanan och Umeåprojektet västra länken och andra infrastruktursatsningar framöver, som vi tror har ett stort allmänt intresse. Vårt övergripande tema är miljö, säger Anna Källström på Trafikverket.

Hon berättar att det känns spännande att vara med på Stora Nolia igen.

– Det är några år sedan Trafikverket deltog. Vi hoppas på många spännande möten med många människor som är intresserade av infrastrukturfrågor och våra planer i regionen. Frågor och synpunkter är välkomna! Vi har också ett stort behov av att rekrytera många nya medarbetare de närmaste åren och vi hoppas få träffa framtida Trafikverkare också i vår monter, säger Anna Källström.

Hyresgästföreningen deltar med både monter och en bostadspolitisk debatt på stora scenen lördagen 12:e augusti klockan 15.00 med rubriken ”Hur löser vi bostadskrisen och vad får det egentligen kosta att bo?”

Där deltar, förutom Marie Linder, Förbundsordförande i Hyresgästföreningen också flera politiker som är respektive partis bostadspolitiska talesperson: Leif Nysmed (S), Ewa Thalén Finne´ (M) och Nooshi Dadgostar (M). Dessutom deltar en representant för Umeå studentkår och det kan dessutom bli fler politiker som deltar. Debatten leds av Sverker Olofsson.

För Hyresgästföreningen är det viktigt att delta på Stora Nolia.

– Stora Nolia betyder mycket för oss på Hyresgästföreningen. Vi lyfter upp den högaktuella frågan om rådande bostadsbrist, som påverkar hela samhället. Samtidigt synliggör vi oss, vårt arbete och möter hyresgäster och andra boende. Vi stärker vårt redan etablerade varumärke ytterligare. Det tycker vi är jättebra! säger Lillemor Göranson, ordförande Hyresgästföreningen region Norrland.

För Västerbottens Läns Landsting är mässan viktig.

– Stora Nolia är i stort sett det enda forum där befolkning från nästan hela länet och regionen samlas under en dryg vecka, säger Anna Melefors på Landstinget.

Mats Helgesson, också från Landstinget, berättar att de vill attrahera en bred målgrupp till sin monter.

– På Stora Nolia når vi en väldigt bred målgrupp – alla åldrar, men det är också en del i utmaningen för oss. Det är lättare att skapa en monter för specifika målgrupper, men här ska vi ju nå alla och då gäller det att skapa intresse för montern. Därför bygger vi om vår monter fyra gånger för att visa upp så stor del av vår verksamhet, säger han och fortsätter:

– Man kommer ju ofta i kontakt med vår verksamhet i någon form av sjukdomstillstånd, men Landstinget är så mycket mer. Just det förebyggande arbetet är en del av vår vision att bli världens friskaste befolkning 2020. Det vi vill visa upp är på vilket sätt man själv kan bidra till en god hälsa genom en bra livsmiljö, säger Mats Helgesson.

Lars Olovson
+46(0)70-510 73 58
lars.olovson@nolia.se

Fakta Stora Nolia:

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Plats: Umeå