Skogens Apple storsatsar under Skogsnolia

Norra Skogsägarna vill göra samma resa som Apple gjort, uppfinna framtiden och hitta nya vägar ingen tidigare beträtt. De storsatsar under Skogsnolia med lansering av webbplatsen ”Skog till salu” och fyller montern med toppskidåkarna Teodor Pettersson och Jonna Sundling, artisterna Lisa och Carolina Miskovsky samt tv-profilen Jenny Järvholm.

Det blir ett välfyllt program för Norra Skogsägarna under Skogsnolia.

Redan på torsdagen blir det debatt som hålls av Västerbottens-Kuriren under rubriken ”Skogen och framtiden”. Debatten direktsänds på webben av VK och hålls av deras politiske chefredaktör, Ola Nordebo.

– Det ska bli roligt att få erbjuda besökarna något intressant och lockande varje dag, säger Erik Jonsson, kommunikationschef på Norra Skogsägarna.

På fredagen kommer toppskidåkarna Teodor Pettersson, med både silver och brons från OS i Sotji på meritlistan och Jonna Sundling, som under fjolårets junior-VM i Val di Fiemme vann sprinten med sju sekunder och dessutom avgjorde stafetten åt Sverige.

På lördagen blir det liveuppträdande med Lisa och Carolina Miskovsky, som för de flesta inte behöver någon närmare presentation. Lisa Miskovsky har, till exempel, släpp fem album och gått till final i Melodifestivalen. Tillsammans med sin syster utgör hon en av landets bästa duos.

Under torsdag och fredag blir det skogspyssel för barn med tv-profilen Jenny Järvholm.

Dessutom lanserar Norra Skogsägarna Tillsammans med TOP Skogliga Beräkningssystem AB lanseras nu skogtillsalu.se, en unik webbplats där Sveriges hela utbud av skogsfastigheter är samlat.

Det är ett led i arbetet med att utveckla framtidens affärer med en vision med titeln ”vi uppfinner framtiden” där man vill erbjuda individuella stigar genom sitt tjänsteutbud som är anpassat till varje enskild kund.

– De som är först med att anpassa sig till de nya spelreglerna har bäst förutsättningar att lyckas. Vi måste förhålla oss till urbaniseringen och skapa helt nya affärsmodeller eftersom vi har ett ansvar för att skogen fortsätter att brukas, säger Pär Lärkeryd, vd på Norra Skogsägarna.

Många faktorer ligger bakom det bredare perspektivet. Pär Lärkeryd ser urbaniseringen som nästa paradigmskifte och vid alla skiften har de som stått på lerfötter riskerat att falla när nya spelregler plötsligt gjort gamla sanningar förlegade.

– Det går inte att vara marknadsledande om man följer alla andra. Därför har vi valt att bredda synfältet, utan att tappa våra befintliga medlemmar med blicken. Vi ska inte ersätta våra tjänster utan lära oss en ny raggningsreplik mot tänkta köpare som inte är bonitet utan ”hur mår din skog”, sammanfattar Pär Lärkeryd.

Mer information om Skogsnolia 2015 hittar du på www.nolia.se/skogs

Fakta Skogsnolia

Skogsnolia är sedan starten 1984 en av de viktigaste skogsmässorna i Sverige med drygt 200 utställare och 14 000 besökare.

Datum: 11-13 juni, 2015

Plats: Hörnefors, tre mil söder om Umeå.

Arrangör: Nolia AB (www.nolia.se)

Mer information om Skogsnolia 2015 hittar du på www.nolia.se/skogs

För mer information om Skogsnolia, kontakta:

Kristin Olsson, projektledare, Nolia: 090-16 34 02 Mobil: 070-255 61 95

Mail: kristin.olsson@nolia.se

Pressansvarig: Erik Säfvenberg Mobil: 072-236 26 00

• skogsnolia

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.