Släktforskardagarna 2016 kommer till Umeå!

Släktforskardagarna arrangeras varje år på olika platser i Sverige och kommer nu till Norrland och Umeå, närmare bestämt den 20-21 augusti 2016.

-Det känns glädjande att vi nu får Släktforskardagarna till Umeå. Det blir en chans för alla som är intresserade av släktforskning att mötas, gamla som unga, rutinerade som nybörjare, berättar Anna Nyberg, ordförande i Södra Västerbottens Släktforskare, som är arrangör för mässan.

Med stöd av Sveriges Släktforskarförbund och i samarbete med Nolia AB och huvudsponsorn ArkivDigital arrangeras Släktforskardagarna 2016 på Nolia i Umeå. Temat för dagarna i Umeå blir ”Fjällen, skogarna, älvarna och människorna”.

-Genom vårt tema vill vi lyfta fram livet i norr och människorna som en gång levt och verkat här. Människor som bröt bygd och slet hårt från kust till fjäll för att överleva, säger Anna Nyberg.

Släktforskardagarna brukar samla runt 5000 släktforskare från Sverige, från de nordiska länderna och vanligtvis även från USA.

-Att söka sina rötter, att släktforska, lockar många idag världen över och är ett nytt spännande ämne för oss på Nolia. Att få vara med och skapa den här mötesplatsen inspirerar, säger Jonas Dahlberg, affärsområdeschef på Nolia AB.

Arbetet med Släktforskardagarna 2016 har redan påbörjats och i helgen åker en grupp ner till årets Släktforskardagarna i Nyköping.

-Vi åker ner till Nyköping för att ta över stafettpinnen men också för att marknadsföra våra dagar här i Umeå nästa år. Sedan börjar vårt arbete på allvar med att skapa en riktigt spännande helg och vi hoppas att besökarna kommer att bli många när nu arrangemanget kommer till Norrland, säger Anna Nyberg.

För mer information, kontakta Jonas Dahlberg, affärsområdeschef Umeå och Sundsvall, Nolia AB. jonas.dahlberg@nolia.se

• Umeå

Nolia är Norrlands största arrangör av fack- och publikmässor samt större konferenser. Vi genomför nationella och internationella konsultuppdrag samt har konferensverksamhet i Umeå och Piteå. Vi har över 50 års erfarenhet av att utveckla olika typer av mötesplatser och är en motor för tillväxt i de regioner vi verkar. 2015 genomför vi evenemang i Umeå, Skellefteå, Piteå, Luleå, Boden och Sundsvall.