Stora Nolia ändrar antalet mässdagar: ”En förutsättning för långsiktig utveckling av mässan”

Stora Nolia gör en av de största förändringarna av mässan på flera decennier när antalet dagar nu ändras från nuvarande nio till fem inför nästa års mässa i Piteå.

– Vi minskar antalet dagar, men ökar ambitionen. Förändringen är en förutsättning för långsiktig utveckling av mässan, men också en anpassning till förändringar i omvärlden, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Redan efter höstens mässa i Umeå aviserade Nolias vd att inga gamla sanningar skulle tas för givna och att det var dags att vända och vrida på hela konceptet Stora Nolia.

– Vi har tagit oss an utvecklingsarbetet med stor entusiasm inför nästa års mässa i Piteå och kommit till många slutsatser. Den första slutsatsen presenterar vi nu, medan vi återkommer med resten, säger Jonas Dahlberg, vd på Nolia.

Denna slutsats är att mässans dagar behöver förändras.

– Stora Nolia är den sista stora ur-mässan i sitt slag och för att kunna vässa konceptet, men också behålla åtta olika produktområden behöver vi förändra längden på mässan, säger han.

Mässans projektledare, Peter Kattilasaari, ser enorma möjligheter med förändringen.

– Det här öppnar upp för nya utställare, stora och små, att kunna delta på mässan. För Stora Nolias besökare kan det vara svårt att ha förståelse för vad en nio dagar lång mässa innebär för de enskilda utställarna. När vi kontaktat potentiella utställare som vi velat ha till mässan har de ofta upplevt antal dagar som ett hinder, säger han.

Jonas Dahlberg berättar att beslutet tagits mot bakgrund av en utställarundersökning som genomfördes med intervjuer av utställare underårets mässa i Umeå.

– En stor majoritet av utställarna var då positiva till en fem dagars mässa. Det har vi tagit hänsyn till, men har samtidigt inte varit avgörande. Beslutet är vårt eget och taget på affärsmässiga grunder för långsiktig utveckling av mässan Stora Nolia. Vi vill köra mässan i 50 år till. Det här är inget steg tillbaka, utan ett stort steg framåt, säger han.

Peter Kattilasaari ser förändringen som en framtidssatsning.

– När mässan startar första augusti öppnar vi grindarna till ett crescendo av allt arbete som görs fram till mässan öppnar. Vi har ambitionen att göra de bästa fem dagarna av Stora Nolia på mycket länge där vi kommer att köra ända in i kaklet onsdag kväll. Vi siktar på att locka runt 80 000 besökare. Jag ser det här som en nystart, säger han.

Jonas Dahlberg säger sig ha förståelse för att det finns oro i och med förändringen, inte minst inom besöksnäringen, men vill samtidigt öppna dörren till nya och spännande samarbeten.

– Mässans dagar är nu spikade, men inte längden på upplevelsen runt Stora Nolia. Vi är öppna för att diskutera hur vi, tillsammans med andra aktörer, kan skapa en folkfest som räcker längre än fem dagar, säger Nolias vd.

Fakta Stora Nolia i Piteå 2020

Hålls 1-5 augusti (lördag-onsdag)

Öppettider: 10-19

Webb: www.storanolia.se

Peter Kattilasaari, projektledare Stora Nolia
peter.kattilasaari@nolia.se

Jonas Dahlberg vd, Nolia AB
jonas.dahlberg@nolia.se

Fakta Stora Nolia:
Stora Nolia är en av Sveriges ledande besöks- och handelsplatser. Mässan är en fem dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 80000 besökare och 400 utställare varje år.