Stort intresse för norrländsk design och hantverk på Stora Nolia

Unika, norrländska designföremål och varor lockar besökarna på Stora Nolia.

– Folk blir glada när de kommer till montern och säger att ”här hittar man äntligen något rejält” och det är ju jätteroligt att höra, säger Emma Ebermark på Love from Lapland som också ger tips på hur man lockar in folk i montern.

Johanna Funck, Lauki Design, gör sin första mässa överhuvudtaget och intrycken är goda.

– Det är ganska högt tempo stundtals och jättetrevligt att träffa kunder av olika slag. De gillar att designen på sticker ut lite grand, så jag har fått bra respons, säger hon.

Åsa Waara, Moski, är nöjd med mässan.

– Det har varit mycket frågor och stort intresse, inte minst tavlorna, säger hon.

Emma Ebermark, Love from Lapland, med Kläppi, Camilla Mustikka och Nordli Design som medutställare, berättar att intresset för den design och hantverk de har med sig är stort. Hon tycker att mässan har varit bra.

– Det har funkat jättebra. Vi har haft kanonförsäljning. Första året vi lanserade Love of Lapland var med i Piteå, men redan i dag, onsdag, när vi hela förra årets mässas försäljning, så vi kommer att slå det med råge. Vi har mässpriser på ekologiska ullfiltar och porslin och de går mest av, men mässpriserna gör även att vi säljer mer av annat, för det drar in folk i montern, säger hon.

Men det är inte bara försäljningen som uppskattas.

– Folk blir glada när de kommer till montern och säger att ”här hittar man äntligen något rejält” och det är ju jätteroligt att höra. Sedan tycker de att vi har en fin monter, säger Emma Ebermark.

Emma Kero, från företaget Kero, har varit utställare i många år tycker att Stora Nolia gått riktigt bra och säger att det varit stort intresse för en av deras näbbskomodeller och väskor.

– Det har varit en bra start på den här mässan. Folk är köpglada, så det är roligt. Vi gjort mycket marknadsföring själva, så att de vet att man är här. Marknadsföringen gör också att de tittar på hemsidan och sedan kommer de hit för att känna på produkterna, säger hon och menar att hall 3, som de står i blivit bra.

– Den är öppen och luftig och mycket folk hittar hit, sedan är det lite lugnare här.

Hon tycker att det är viktigt att träffa kunderna öga mot öga.

– Kundmötena är alltid viktiga. Vi får tips av kunder och ibland kan man testa att göra de produkterna eller förbättra vi har, säger Emma Kero.

Anna Wikman, biträdande projektledare Stora Nolia
+46 (0)90 -888 86 07
+46 (0)70 -627 34 04
anna.wikman@nolia.se

Fakta Stora Nolia:Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och en av Skandinaviens största besöksmässor med cirka 100000 besökare och 500 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna närmare 500 miljoner kronor, vilket motsvarar 55 miljoner om dagen. Totalt bidrar mässan till värden på över 600 miljoner till regionen. I år hålls mässan i Umeå och öppnar 5 augusti. Vartannat år hålls mässan i Piteå.

Tidpunkt: 5–13 augusti 2017

Öppettider: Lördag 5 augusti- söndag 13 augusti kl. 10.00-17.00