Stridspilot och framtidsfrågor i omfattande Meet Up-program på Load Up North

Det hålls ett omfattande program under rubriken Meet Up även under årets Load Up North, som hålls i Fällfors, Västerbotten 1-3 september.

– Vi har lyckats få till ett kanonprogram kring viktiga framtidsfrågor men också programpunkter som ger viktig kunskap och inspiration, säger Bo Sandström, projektledare för Load Up North.

Load Up North öppnar första september 2016 i Fällfors, norr om Skellefteå på samma plats som Skellefteå Drive Center - som idag är Sveriges modernaste motor- och utbildningsanläggning.

En sak som besökare och utställare lärt sig uppskatta under Load Up North genom åren är Meet Up. Det är samlingsnamnet på inspirerande dagar med kostnadsfria föreläsningar, intressanta talare, kontaktskapande mingel och givande möten. Årets konferencier är ingen mindre än Bengt Ivansson, näringslivschef Skellefteå kommun.

Programmet inleds på torsdag klockan 12.00 med inledningstal av Skellefteås kommunalråd Lorents Burman.

Under den båda dagarna avhandlas kompetensförsörjningen till skogsbruk, väg och entreprenad där Burträsk och Kalix Naturbruksgymnasier samt Anderstorpsskolan diskuterar hur framtidens behov av personal ska kunna mötas. Under fredagen berättar dessutom Staffan Larsson, platschef Brokk, om ”Framtida kompetensförsörjning i ett globalt och världsledande företag med Skellefteå som bas”.

Under torsdagen får mässdeltagarna också veta mer om vad som krävs som leverantör till Boliden. Dessutom berättar Elisabeth Sinclair, projektledare Norrbotniabanan, om dess framtid och Lars-Åke Tjärnström, CEO på RTN samt Karolina Sundström, marknadsansvarig på RTN ger information om kommande infrastruktursatsningar med testbanan för tåg.

– Det är tunga och viktiga frågor för branschen som tas upp under programmet på Meet Up som ingen borde missa. Men det finns även programpunkter som inspirerar. Årets blandning är kanske den bästa vi haft, säger Bo Sandström, projektledare för Load Up North.

Det blir intressanta inspel från Stefan Kaarle, stridspilot F21 i Luleå, som berättar mer om sitt arbete och Håkan Billing, försäljnings- och marknadschef på Skellefteå AIK Hockey berättar om nyckeln deras framgång. I samband med det finns även möjlighet att träffa spelare från Skellefteå AIK Hockey.

Fredagens program bjuder bland annat på information om hur Skellefteå kan bli din nästa kund, utvecklingen av Björkdalsgruvan och ”Grönt ljus för Norrbotniabanan” med Lars Bergdahl, projektchef Norrbotninabanan på Trafikverket i Luleå.

Roger Hansson, tillförordnad CPO och koncerninköpschef på LKAB kommer till Load Up North för att prata under rubriken “Är hållbarhet lönsamt?”

Meet Up-programmet avslutas på fredagen med lanseringen av en världsnyhet när ett nytt, revolutionerande smörjmedel som skonar miljön ska presenteras.

– Det kommer att bli spännade och intressanta dagar med ett program av yppersta klass under en mässa som lockar många av de tyngsta aktörerna inom de branscher som är representerade på Load Up North, säger Bo Sandström.

Bo Sandström
Projektledare
Mobile +46 (0)70 – 544 4878
bo.sandstrom@nolia.se

Load Up North är Sveriges intressantaste mötesplats för entreprenadmaskiner, transport och rekrytering, jord och skog samt väg och anläggning. Mässan genomförs vartannat år i Norrbotten och vartannat år i Västerbotten. I år hålls den på Skellefteå Drive Center, Fällforsheden 5, 930 52 Fällfors, Västerbotten 1-3 september 2016.

Öppettider

Torsdag 1 sept kl 11.00 - 17.00