Årets Stora Nolia har redan klart med nio av tio utställarplatser

Årets Stora Nolia, som öppnar i Piteå 6 augusti, visar ett bättre försäljningsläge än på flera år och har redan nära 90 procent av utställarplatserna sålda.

– Vi hade redan i direkt anslutning till förra årets Stora Nolia många utställare som beställde plats till årets mässa, säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

I år går Stora Nolia i Piteå och mycket talar för att det blir den mest lyckade mässan på många år. Redan nu är nära 90 procent av utställarplatserna sålda och det är ovanligt tidigt.

– Försäljningen har gått jättebra och intresset från gamla och nya utställare är stort. En inomhushall är redan helt fylld, så vi får till och med påminna en del att de ska boka plats, säger Anna Wikman.

Dessutom är intresset från besökare stort med många frågor som kommer in om allt från programpunkter, vilka utställare som kommer att vara med till om satsning på barn fortsätter.

– Det känns som att vi rider på en framgångsvåg från förra årets Stora Nolia. Då kom nära 100 000 besökare, det största antalet sedan 2011 och ett trendbrott som gett genomslag inom hela mässbranschen, säger Tommy Abrahamsson, vd på Nolia AB som arrangerar mässan.

Han berättar att en viktig förklaring till framgången är en allmän modernisering av mässan och ett tydligare fokus på barn och familjer.

Under årets Stora Nolia får barnfamiljerna därför ett eget Lilla Nolia som genomsyrar hela mässan med bland annat familjeparkeringar, barnpassning samt spännande och roliga programaktiviteter för alla barn.

Anna Wikman berättar att många utställare under förra årets mässa angav att de haft bra försäljning och att en hel del slagit omsättningsrekord.

– Framgång föder framgång det gör att många bokat plats tidigt. Därför är det dags att boka nu om man vill ställa ut på mässan för att få en så bra plats som möjligt. Vi har visat en förmåga att ordna lämpliga platser för de som vill vara med, men det blir allt svårare ju närmare vi kommer mässans öppning., säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

Anna Wikman, biträdande projektledare, Stora Nolia
anna.wikman@nolia.se

Tommy Abrahamsson, vd Nolia AB
tommy.abrahamsson@nolia.se

Fakta Stora Nolia

Stora Nolia är en nio dagar lång folkfest och Sveriges största besöksmässa med cirka 100 000 besökare och 800 utställare varje år. Under mässan omsätter besökarna cirka 400 miljoner kronor, vilket motsvarar 44 miljoner om dagen. I år hålls mässan i Piteå och öppnar 6 augusti. Vartannat år hålls mässan i Umeå.

Tidpunkt: 6-14 augusti 2016

Plats: Piteå