Värdegrund och utbyggd arena delar i Skellefteå AIK:s fortsatta framgång

Skellefteå AIK:s ordförande, Per Nordlund kommenterade under konferensen Nolia Ledarskap & HR den aktuella arenautbyggnaden och föreningens resa från konkursmässig till en av landets rikaste och mest framgångsrika.

– Det går inte inte att gnälla över att människor stannar hemma eller vädja till deras lojalitet. Tidigare gick 80 procent av publiken på 80 procent av matcherna, så ser det inte ut i dag, förklarade han.

André Pops inledde samtalet med Skellefteå AIK:s ordförande, Per Nordlund med ett konstaterande:

– Inte många för tio år sedan hade trott att ett konkursmässigt lag i hockeyallsvenskan i dag skulle vara landets ledande, sa André Pops.

Per Nordlund är uppvuxen ett stenkast från ishallen, eller Skellefteå Kraft Arena, som den heter i dag.

– Pappa grävde grundplattan och fick frikort. Det gjorde att jag också följde med på hockey, berättade Per Nordlund.

I dagarna blev det klart att Skellefteå AIK tillsammans med Skellefteå kommun bygger ut arenan.

– Samtidigt som vi aldrig haft så stort publik totalt sett ser vi vikande publiksiffror. Därför måste vi vässa arenaerbjudande, bygga ut och och skapa nya möjligheter. Vi måste bli mer lockande än tv-soffan.

Vädja fungerar inte

Han tror inte på att vädja till publiken att ställa upp.

– Det går inte inte att gnälla över att människor stannar hemma eller vädja till deras lojalitet. Tidigare gick 80 procent på 80 procent av matcherna, så ser det inte ut i dag. Man går inte lika många gånger per säsong. Många kommer också utifrån till Skellefteå där en match kombineras med bland annat hotellövernattning. Dessutom har vi en publik som kräver lite mer, kanske främst inom restaurang- och konferenserbjudandet. Att vi inte i dag har någon möjlighet att ta emot större sällskap är en brist, förklarade Per Nordlund.

Vidare menar han att företagserbjudandet måste bli vassare.

– Att sätta upp en skylt på arenan är mindre intressant i dag. Nu vill företag ha ett bredare erbjudandet till sina kunder och till sin personal.

Nu byggs arenan ut med bland annat 1 100 kvadratmeter restaurangyta. Ombyggnaden beräknas bli klar i september 2016 och då kommer ett stort antal ståplatser att försvinna.

– Där vi har vakanser på arenan är på ståplats, framför allt på rad ett och två. Det är därför vi gör den förändringen, men det minskar inte betydelsen av supportarnas inramning. Det är jätteviktigt att vi har med oss North Power i den här förändringen, förklarade Per Nordlund som sett en otrolig utveckling.

Från minus sju miljoner till ett plus på 25 miljoner

Han berättade under konferensen att klubben lämnade allsvenskan med ett minus på sju miljoner.

– Men det kan vara en fördel att allt är åt skogen, då kan det vara bli bättre, sa Per Nordlund.

Som framgångsfaktorer vill han lyfta fram det genuina hockeyintresse som finns i Skellefteå och att en ny styrelse fick uppdraget att ordna ekonomin.

– Sedan vi fått ordning på ekonomin kunde vi höja de sportsliga målen.

I dag har klubben nått SM-final fem år i följd med SM-guld 2013 och 2014 som toppar.

– Vi i styrelsen låter sporten leva sitt eget liv, men vårt senaste resultat på 25 miljoner, ett av de bästa resultaten i hockeyhistorien, är frukten av en röd tråd som ger förutsättningar för bra sportsliga resultat, berättade Per Nordlund.

Trots den goda ekonomin är styrelsen oavlönad.

– Vi har högavlönade personer i laget, men vi har också massvis med människor som jobbar ideellt. Därför jobbar styrelsen också ideellt. Det är signal till föreningen och handlar om värdegrund. Den är viktig. Vi har ett sätt hur vi vill driva verksamheten och hockeyn på. Vi är vanliga människor som pratar med och inte om varandra, sammanfattade Skellefteå AIK:s ordförande Per Nordlund under sitt samtal med André Pops.

Fakta Nolia Ledarskap & HR

Datum: 21-22 oktober

Plats: Skellefteå Stadshotell

Tema: Kommunikation & teambuilding (dag 1), leda i förändring för tillväxt (dag 2)