Dataspelsutveckling – så kan tjejer ta mer plats

Dataspelsutveckling – så kan tjejer ta mer plats

Hört talas om #gamergate? I fjol var det en hashtag som kopplades ihop med näthat mot kvinnor inom dataspelsbranschen. Allt fler kvinnor går ändå med i den mansdominerade branschen. Men hur ska mångfalden och könsfördelningen bli ännu bättre? Svar ges på ett seminarium i Almedalen den 29 juni.

Bara 16 procent av dem som jobbar inom dataspelsbranschen i Sverige är kvinnor (Spelutvecklarindex 2014). Branschen har ibland anklagats för att vara exkluderande och det har till och med gått så långt så att kvinnor i branschen har mobbats och utsatts för hataktioner på nätet.

Men det finns lärosäten och eldsjälar som arbetar för att spelutveckling ska vara mer inkluderande. Högskolan i Skövde, en populär skola för blivande speldesigners, har länge jobbat för att få med fler kvinnor, bland annat via sitt eget nätverk DONNA. Det har gett resultat. Antalet kvinnor som sökte till spelutbildningar i första hand ökade med över 50 procent i år, ett tecken på att det går att förändra attityder.

Under årets Almedalsvecka ordnas ett seminarium med rubriken "Så kan mångfalden öka inom dataspelsbranschen". I panelen sitter bland andra Jenny Brusk, universitetslektor vid Högskolan i Skövde och Albertina Sparrhult, projektchef för Diversi, en organisation som jobbar för ökad mångfald inom spelbranschen. Med är också studenter och företrädare för spelföretagen.

Seminariet modereras av Maria Edström, lektor i journalistik vid Göteborgs universitet, och även medredaktör till boken "Making change - Nordic examples of working towards gender equality in the media", utgiven av Nordicom 2014

Seminariet är ett i raden av evenemang under Almedalsveckan på Nordens dag, måndagen den 29 juni. Platsen är Tavernatältet, Strandvägen 4 i Visby och seminariet pågår kl.10-10.45. Vi bjuder på fika före seminariet.

Arrangör är Nordiska ministerrådets informationskontor i Stockholm, Norden i Fokus,

Du är varmt välkommen att lyssna på seminariet!

Här är kan du läsa mer om seminariet