Hur skapar vi attraktiva och hållbara bostäder som alla har råd med?

Hur skapar vi attraktiva och hållbara bostäder som alla har råd med?

Nordic Built anordnar eftermiddagsseminarium om hållbart byggande och renovering. På arrangemanget diskuteras miljonprogramsutmaningen - att skapa attraktiva och hållbara bostäder som alla har råd med.

Nordic Built är ett nordiskt initiativ för att påskynda utvecklingen av hållbart byggande och initierades av de nordiska handelsministrarna. Man ville att de fem nordiska länderna skulle samarbeta om att bygga hållbart. Steg ett var att skapa en gemensam plattform med 10 principer om hållbart byggande som sedan företag, organisationer och myndigheter anslutit sig till.

Renoveringstävling
En del av initiativet är också en öppen, tvärvetenskaplig designtävling för upprustning av fem befintliga byggnader, The Nordic Built Challenge. Målet med tävlingen är att stimulera till innovation och utveckling av hållbar och livskraftig upprustning av några av de vanligaste byggnadstyperna i Norden. I Sverige är det ett miljonprogramshus i Botkyrka i södra Stockholm som är föremål för tävlingen. Utgångspunkten har varit att försöka visa på hur man kan renovera ett miljonprogramshus på ett hållbart sätt, både vad gäller renovering och drift av huset, samtidigt som det ska vara attraktivt att bo där. Det vinnande bidraget, Fittja Peoples palace som kom ifrån byggbolaget NCC och arkitektkontoret Spridd, ska ses som ett exempel på hur man kan jobba med andra miljonprogramsrenoveringar i Sverige och i Norden.

På seminariet deltar vinnarteamet, Erik Stenberg, arktitekt och prefekt på KTH arktitekturskolan samt jurymedlem i Nordic Built Challenge. Det blir också tid för en öppen diskussion.

På arrangemanget offentliggörs också den nordiska vinnaren av Nordic Built Challenge.

Arrangemanget äger rum 17 oktober, 15:00-17.00 på Musikaliska , Nybrokajen 11, Stockholm

Välkommen! Registrera dig här!

Arrangemanget är gratis och inkluderar fikaservering