Möt det bästa av nordisk film

Möt det bästa av nordisk film

Varmt välkommen att fira det allra bästa inom nordisk kultur! Med anledning av Nordiska rådets priser, som delas ut den 1 november i kategorierna film, litteratur, barn- och ungdomslitteratur, musik och miljö, bjuder vi in till Best of Norden 11–20 oktober i Stockholm.

Alla de fem nominerade filmerna visas på biografen Grand i Stockholm. För att så många som möjligt ska kunna ta del av filmerna är samtliga textade på engelska och syntolkas. Filmerna följs av samtal, inspirerade av filmerna, med medverkande som Åsa Sandell, Carin Götblad, Paul Hansen, Elisabeth Åsbrink med flera. I samarbete med Cinemateket blir det i år ännu mer nordisk film – Cinemateken i alla de nordiska länderna har valt ut sina absoluta favoritfilmer från respektive land och det blir fem lite otippade nordiska höjdare som visas på Filmhuset under Best of Norden.

PROGRAM

UNDER SANDEN
Andra världskriget är slut och en grupp tyska krigsfångar, pojkar snarare än män, tvingas utföra ett dödligt uppdrag – att desarmera och avlägsna landminor längs den danska kusten. En sällan skildrad efterkrigsmiljö, inspirerad av verkliga händelser.

Manus och regi: Martin Zandvliet
I rollerna: Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard, Louis Hofmann, Joel Basman
Producent: Mikael Rieks, Nordisk Film Production
Engelsk text. Syntolkning på svenska.

Samtal efter filmen: Författaren och journalisten Elisabeth Åsbrink leder ett samtal med fotografen Paul Hansen kring hämnd. Vad som händer när ett samhälle utkräver hämnd? Vad kan vi göra för att förhindra att strävan efter upprättelse övergår till ren ondska och brutalitet efter krig eller terrordåd?

Tid och plats: Onsdagen den 12 oktober, kl.18.00 biografen Grand, Sveavägen 45.
Biljetter: Biljett, inklusive film och samtal, kostar 100 kr och köps via kulturbyran.nu/bestofnorden eller på biografen 30 minuter före filmstart.

DEN LYCKLIGASTE DAGEN I OLLI MÄKIS LIV
Sommaren 1962 har Olli Mäki chansen att bli världsmästare i fjäderviktsboxning. Allt är klart för hans seger och framgång, han behöver bara gå ner i vikt och koncentrera sig. Men det finns ett störningsmoment – kärleken.

Manus och regi: Juho Kuosmanen
Manus: Mikko Myllylahti
I rollerna: Jarkko Lahti, Oona Airola, Eero Milonoff, Joanna Haartti
Producent: Jussi Rantamäki, Aamu Filmcompany Ltd
Engelsk text. Syntolkning på svenska.

Samtal efter filmen: Boxning är en sport som förekommit inom kulturen och litteraturen genom all tider. Vad är det med boxning som är så lockande, så nära livet? Och när livet ändras, åker handskarna av? Boxaren, författaren och kulturjournalisten Åsa Sandell i samtal med DN-journalisten Johan Croneman. Samtalsledare: Annika Nummelin.

Tid och plats: Torsdagen den 13 oktober, kl.18.00, biografen Grand, Sveavägen 45
Biljetter: Biljett, inklusive film och samtal, kostar 100 kr och köps via kulturbyran.nu/bestofnorden eller på biografen 30 minuter före filmstart.

EFTERSKALV
När John återvänder hem till sin far efter att ha suttit i fängelse, ser han fram emot en ny start i livet. I det lokala samhället har hans brott dock varken glömts eller förlåtits och Johns närvaro tar fram det värsta hos alla i hans omgivning.

Manus och regi: Magnus von Horn
I rollerna: Ulrik Munther, Loa Ek, Mats Blomgren, Wiesław Komasa
Producent: Madeleine Ekman, Zentropa International Sweden
Engelsk text. Syntolkning på svenska.

Samtal efter filmen: Hur hjälper man förövare och brottsutsatta att leva sida vid sida efter avtjänad straff? Och kan man hjälpa en person att försonas med sin egen skuld? Välkommen till ett samtal med Carin Götblad, en av Sveriges mest kända polischefer, och Moa Mannheimer om gottgörelse, ilska och hat - och möjligheten till förlåtelse.

Tid och plats: Torsdagen den 13 oktober, kl.13.00 på biografen Grand, Sveavägen 45
Biljetter: Biljett, inklusive film och samtal, kostar 100 kr och köps via kulturbyran.nu/bestofnorden eller på biografen 30 minuter före filmstart.

LOUDER THAN BOMBS
Omständigheter för samman en splittrad familj tre år efter mammans död. Alla minns henne på olika sätt och såren är djupa. Norges stolthet Joachim Trier gör sin första utländska film, med Isabelle Huppert och Gabriel Byrne i huvudrollerna.

Manus och regi: Joachim Trier
Manus: Eskil Vogt
I rollerna: Gabriel Byrne, Isabelle Huppert, Gabriel Byrne, Devin Druid
Producent: Thomas Robsahm, Motlys
Engelsk text. Syntolkning på svenska.

Samtal efter filmen: Hur skakar man av sig bilder från en katastrof? Hur mycket kan en person förväntas klara av att uppleva och vilka metoder kan skydda människor i mentalt påfrestande yrken? Samtal med fotograf Paul Hansen och psykolog Filip Arnberg, om vad som händer med människan i extrema situationer, och om vad man bär med sig från arbete i konfliktområden.

Tid och plats: Lördagen den 15 oktober, kl.10.00 på biografen Grand, Sveavägen 45
Biljetter: Biljett, inklusive film och samtal, kostar 100 kr och köps via kulturbyran.nu/bestofnorden eller på biografen 30 minuter före filmstart.

Exklusiv förhandsvisning: SPARROWS
Ari, 16 år, har bott med sin mamma i Reykjavik, men skickas plötslig tillbaka till de avlägsna Västfjordarna för att bo med sin pappa. Hans förhållande med pappan har blivit svårt och hans barndomsvänner har förändrats.

Manus och regi: Rúnar Rúnarsson
I rollerna: Atli Óskar Fjalarsson, Ingvar Eggert Sigurðsson, Kristbjörg Kjeld
Producent: Mikkel Jersin, Nimbus Film
Filmen har ännu inte distribution i Sverige.
Engelsk text. Syntolkning på svenska.

Samtal efter filmen: Vad är förklaringen den isländska kulturens framgång? Hur lyckas landet kamma hem flest nobelpristagare per capita, isländsk film vinna prestigefyllda priser och isländsk musik nå miljonpublik? Med: Islands ambassadör Estrid Brekkan, nominerade författaren Elisabet Jökulsdóttir, journalisten Margret Atladottir och Islandsbloggens Anders Svensson. Samtalsledare: John Swedenmark.

Tid och plats: Söndagen den 16 oktober, kl.10.00 på biografen Grand, Sveavägen 45

DE FEM NORDISKA CINEMATEKEN VÄLJER

Best of Norden kryddas i år med ännu mer film – och inte vilken film som helst! De fem nordiska cinemateken, i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island, har valt ut tidernas främsta inhemska film, som av någon anledning inte alltid har fått den spridningen den förtjänar. Best of Norden helt enkelt.

Cinemateket, som drivs av Svenska Filminstitutet, ger tillgång till hela filmhistorien på stor duk och har allt från stumfilm med levande musik till film så ny att den ännu inte haft premiär på bio. De visar film som inte visas någon annanstans, på Filmhusets biografer på Gärdet och på biograf Victoria på Södermalm.

Utforska filmhistorien och beställ biljetter till dessa fem Best of Norden-filmer på cinemateket.se.

BENGBULAN / Sverige / 1996
Tisdag den 11 oktober, kl 18.00 på Filmhuset.

En dag dyker den ökända Bengbulan upp på gården där barnen hänger i sommarvärmen – han som är känd för att leka våldsamt och trakassera barn. Suzanne Ostens djärva film om lojalitet, skräck och hämnd tänjer gränserna på barnfilmens möjligheter.

Längd: 82 minuter, svenskt tal. Regi: Suzanne Osten. I rollerna: Emelie Ekenborg, Simon Norrthon, Erik Gustafson.

MORDSAGA / Island / 1977
Fredag den 14 oktober, kl 18.00 på Filmhuset.

Familjetragedi med den nyrika affärsmannen Robert, som hatar sin fru och känner ett starkt begär för styvdottern. Ett begär som får brutala konsekvenser. Islands första spelfilm i långfilmsformat som kom så sent som 1977.

Längd: 90 minuter, isländskt tal, engelsk text. Regi: Reynir Oddsson. I rollerna: Guðrún Ásmundsdóttir, Steindór Hjörleifsson, Kjartan Ragnarsson, Þóra Sigurþórsdóttir.

MYSTERIET RYGSECK / Finland / 1960
Lördag den 15 oktober, kl 14.00 på Filmhuset.

Cluedogåta där ung playboy hittas död i en pool. Den första av tre rafflande och roliga kriminalfilmer om kommissarie Palmu som blev omåttligt populär i 1960-talets Finland. 2012 röstade inhemska kritiker fram den som tidernas bästa finska film.

Längd: 109 minuter, finskt tal, svensk text. Regi: Matti Kassila. I rollerna: Joel Rinne, Elina Pohjanpää, Elina Salo, Matti Ranin.

ÅRHUS BY NIGHT / Danmark / 1989
Onsdag den 19 oktober, kl 20.00 på Filmhuset.

Metafilm om en överambitiös regissör som äntligen ska få göra sin första film med ordentlig budget – en film om den egna barndomen i Århus. Kärleksfullt porträtt av 70-talets Danmark i tragikomisk melodram, inspirerad av regissörens egna erfarenheter.

Längd: 101 minuter, danskt tal, engelsk text. Regi: Nils Malmros. I rollerna: Thomas Schindel, Tom McEwan, Ghita Nørby, Michael Carøe.

DE DØDES TJERN / Norge / 1958
Torsdag den 20 oktober, kl 20.00 på Filmhuset.

Några vänner beger sig till en avlägsen stuga i skogen, men sjön intill bär på djupa hemligheter. Och vems skrik är det egentligen man hör om natten? En av Norges första och absolut mest hyllade skräckfilmer med banbrytande musik av Gunnar Sønstevolds.

Längd: 77 minuter, norskt tal, engelsk text. Regi: Kåre Bergstrøm. I rollerna: Bjørg Engh, Henki Kolstad, Inger Teien, Henny Moan, Per Lillo-Stenberg.

PRAKTISK INFO:
Best of Norden äger rum på Stadsbiblioteket, Odengatan 73, biografen Grand, Sveavägen 45, och Filmhuset, Borgvägen 1-5, i Stockholm. Samtalen på Stadsbiblioteket har fri entré. Begränsat antal platser! Visningar med samtal på biografen Grand kostar 100 kr och visningar med samtal och frukost (lördag och söndag) kostar 120 kr. Frukost avhämtas på CAFÉ 60, Sveavägen 60 från 9.00 före respektive visning, mot uppvisande av biljett. Biljetter köps via kulturbyran.nu/bestofnorden eller på biografen 30 minuter före filmstart. Dessa fem filmer har engelsk text och syntolkas. Cinematekets visningar äger rum på Filmhuset. Mer info: www.cinemateket.se.

För frågor om Best of Norden, programmet och Nordiska rådets, mejla nif@nordicwelfare.org