Nordens Dag 23.3 på Stockholms Central - nordiska artister och spännande samtal!

Pressmeddelande   •   Mar 15, 2018 11:12 CET

Nordens dag firas på Stockholms Centralstation den 23 mars.

Den 23 mars firas nordens dag på Stockholms Centralstation med temat ”Ett Norden för alla” ett mångsidigt program under dagen belyser bland annat jämställdhet, integration, språk och kultur i Norden. Nordens dag firas årligen 23 mars, till minne av Helsingforsavtalet som undertecknades 1962 och som utgör grunden för det nordiska samarbetet.

Johan Wester, känd moderator och komiker, leder under dagen ett flertal panelsamtal på scen tillsammans med gäster som utrikesminister Margot Wallström, Jan Eliasson, Ebba Witt Brattström och Björn Ranelid med flera. Organisationer som Make Equal, ensamkommandes förbund och Svenska med baby kommer även att finnas på plats.

Mellan panelsamtalen kommer artister som Philip Emilio (Norge) och Bríet (Island) att uppträda. Dessutom kommer musikjournalisten Per Sinding-Larsen delta i en diskussion om nordiskt musiksamarbete och dagen avslutas med Finskt Disco som bjuder upp till fredagsdans.
Här hittar du programmet för Nordens Dag 23 mars börjar kl 12.00 och avslutas kl. 18.30. www.norden.se/nordensdag

Nordens Dag arrangeras av Föreningen Norden tillsammans med de nordiska ambassaderna i Stockholm,  Nordiska ministerrådet, Nordiska rådet, UHR, MUCF, och LSU.

Temat för dagen utgår ifrån Sveriges ordförandeskapsprogram i Nordiska ministerrådet 2018. Ett inkluderande, innovativt och tryggt Norden

Kontakt:

Föreningen Norden

Projektledare Julia Brink

julia@norden.se

070-892 32 48

Norden i Fokus är en del av Nordiska ministerrådets kommunikation i Sverige. Vi arbetar för att öka intresset för och kunskapen om Norden och det officiella nordiska samarbetet. Vi uppmärksammar aktuella nordiska frågor inom tex. politik, näringsliv, miljö, samhälle och kultur. Vi vänder oss i första hand till tjänstemän, politiker, journalister och intresseorganisationer

Kommentarer (0)

Kommentera