Nordic Camping & Resort tecknar arrendeavtal för Stensö Camping i Kalmar till år 2050

Nordic Camping & Resort har tecknat ett avtal om att överta utvecklingen och driften av Stensö Camping i Kalmar från och med den 1:a maj 2015. Avtalet kunde tecknas efter att Nordic Camping & Resort vunnit upphandlingen av kommande arrendeavtal som utlysts av Kalmar kommun. Avtalet som tecknats löper till 2050 med möjlighet till förlängning.

Nordic Camping & Resort betalar i samband med övertagandet 3 mkr för inventarier och planerar för investeringar mellan 20 – 32 mkr över den närmsta 11 års perioden beroende på hur en ny detaljplan utformas och de marknadsmässiga förutsättningarna.

Avtalet har idag presenterats för kommunstyrelsens arbetsutskott och formellt tas beslutet i kommunfullmäktige den 27:e april. Samtidigt har Nordic Camping & Resort tecknat ett tillfälligt driftavtal med kommunen redan från den 8:e april för att kunna komma igång så tidigt som möjligt inför sommarsäsongen 2015.

I avtalet ingår att en ny detaljplan tas fram i samarbete med Kalmar kommun som möjliggör en väsentlig vidareutveckling och utbyggnad av campingen. Verksamheten, som idag driftas av Kalmar kommun, omsatte föregående år 4,2 MSEK. I samband med avtalsskrivningen åtar sig Nordic Camping & Resort att investera i anläggningen till en fyrstjärnig klassificering enligt SCRs system och en utbyggnad av stugboende i linje med konceptet ”Sveriges grönaste camping”.

Placeringen av Stensö Camping är ett strategiskt mycket viktigt tillskott i kedjan för Nordic Camping & Resort som tidigare saknat en anläggning i regionen syd-östra Sverige. Den förvärvade anläggningen är vackert belägen i ett naturområde vid havet och med strategisk närhet till både Öland och enbart ett stenkast från centrala delarna av Kalmar.

Kalmar stad utsågs till Sveriges näst populäraste sommarstad av Reseguiden 2014. Kalmar har de senaste åren haft en fantastisk utveckling som evenemangsstad. I länet finns många turist-attraktioner på och i kring Öland, Västervik och Vimmerby. Nordic Camping & Resort är övertygad om att kunna driva en ökad turisttrafik som kommer hela regionen till godo.

”Vi på Nordic Camping & Resort är väldigt nöjda med att kunna erbjuda våra befintliga och framtida gäster en vacker anläggning längst Sveriges syd-östra kust i omedelbar närhet till Ölandsbron och Öland. Kalmar är tillsammans med Halmstad Sveriges populäraste sommarstad. Kommunen satsar starkt på besöksnäringen och vi är stolta över att få vara del av den framtida resan tillsammans med kommunen.” säger Tom Sibirzeff, vd Nordic Camping & Resort.

Benny Wennberg, Förvaltningschef på Serviceförvaltningen i Kalmar Kommun säger i en kommentar till uppgörelsen ”Det känns mycket bra att knyta Nordic Camping & Resort till kommunen som har en tydlig och långsiktig ambition med verksamheten. Valet av Nordic Camping beror på till stor del att vi tror att de är rätt partner att kunna driva en ökad turistnäring till Kalmar län och att de har de ekonomiska förutsättningarna att utveckla anläggningen. De har kunnat visa på flera liknande genomförda exempel i sin kedja. Att de dessutom inte redan är etablerade i närområdet tror vi i det här fallet kan vara en fördel.”

Genom övertagandet av Stensö Camping fortsätter Nordic Camping & Resort sin expansion med fokus på större väletablerade anläggningar i närheten av större städer samtidigt som kedjekonceptet förstärks ytterligare.

För ytterligare information kontakta: Tom Sibirzeff, VD Nordic Camping & Resort +46 70 899 03 03 tom@nordiccamping.se

Nordic Camping & Resort (publ) är Sveriges ledande kedja inom camping och resort. Verksamheten bedrivs på 14 anläggningar från Östersund i norr till Helsingborg i söder. Bolagets affärsidé är att erbjuda en kedja med varierande boendeformer under ett varumärke med ett tydligt koncept där kundens helhetsupplevelse står i centrum. Nordic Camping & Resort AB (publ) vision är att vara det marknadsledande alternativet i Norden för upplevelsebaserat semesterboende i kombination med ett risktäckande hotellkoncept. Bolagets aktie handlas på Aktietorget med kortnamnet CAMP. Bolaget har kreditvärdighet AAA hos kreditvärderingsföretaget Soliditet. För mer information besök www.nordiccamping.se