Är Cykelvasan nya Vätternrundan?

Den nionde Cykelvasan avgörs på lördag den 12 augusti 2017, det är det största MTB-loppet i Sverige med 27 000 deltagare om loppet blir fullbokat. Cykelvasan är likt Vätternrundan också ett lopp där många förstagångscyklare och motionärer deltar. Av de 13 000 anmälda i Cykelvasan 90 är 12 600 i motionsklassen och 4600 av dem cyklar för första gången.

Cykling är en sport som växer mer för varje år vilket leder till både fler cykelmotionärer och tävlingscyklister. En Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Svensk cykling visade att halva den svenska befolkningen använder cykling som en träningsform varje vecka, där många väljer att cykla just MTB (Mountainbike).

- Vätternrundan har länge varit känt som det mest populära motionärsloppet, men den stora intresseökningen för MTB och det stora antalet i motionsklassen väcker frågan om Vasan är ”nya vättern”, säger Christoffer Stenbäck, cykelexpert och Community manager på Cykelkraft, Sveriges största cykelbutik på nätet.

Till alla förstagångsåkare och ovana motionärer är här Christoffers Stenbäcks bästa tips inför Cykelvasan:

• Du vill inte packa för tungt, men ett reparationskit med kolsyrepatroner, en pump, ett multiverktyg för användning på cyklar och två cykelslangar är ett måste.
  • Planera ditt intag av vatten och tilltug, packa ner t. ex. torkad frukt och energibars med hög kolhydrathalt i en midjeväska eller i fickorna.
  • Anländ i tid och registrera dig så fort du kan så undviker du köbildning
  • Kontrollera cykeln en sista gång så att den är redo för loppet, justera däcktrycket om det behövs.
  • Värm upp innan loppet börjar.
  • Rör dig mot startlinjen när du märker att det börjar bildas en klunga.
  • Ha roligt, det är mycket cykelglädje att cykla Vasaloppet!

• cykelkraft
  • nordic etail
  • cykelvasan
  • cykelvasan90
  • mtb
  • vätternrundan

We invest access to our e-commerce factory including people, experience, systems, workflow etc. A project could run over one or two years during which we build up the companies competence in key functions based on our expertise. During this time, the company plugs into our e-commerce factory in selected or all functions which enables smooth operations and focus on growth. When needed, we also invest capital.

Manne Jansson

Presskontakt Marketing Manager