Cykelkraft går in som huvudsponsor på Uppsala Bike Weekend

När vårens stora cykelhelg, Uppsala Bike Weekend, går av stapeln i maj kommer det att finnas ett helt nytt MTB lopp i programmet som riktar sig till ungdomar. Det nya loppet är en satsning tillsammans med helgens nya huvudsponsor Cykelkraft, Sveriges största cykelbutik.

Uppsala Bike Weekend är ett av de absolut största cykeleventen i Sverige som samlar alla, från de minsta barnen till elitcyklisten under en helg i maj. Uppsala Bike Weekend valde 2018 att gå från UNT Bike Weekend till Uppsala Bike Weekend och i samband med detta gick Cykelkraft in som ny huvudsponsor. Syftet är att göra en större satsning på barn-, ungdoms- och familjecykling.

- Vi är naturligtvis mycket glada över att vi knutit ytterligare ett starkt varumärke i cykelbranschen till oss. Att vi tillsammans med Cykelkraft får chansen att satsa på barnen och cykelsportens framtid ser vi som ett värdefullt tillägg till helgen, säger Morgan Blom, projektledare för Uppsala Bike Weekend.

Cykelkraft och Uppsala Bike Weekend vill gemensamt ta tillvara på det ökade cykelintresset bland barn och ungdomar för att bidra till den framtida tillväxten i cykelsport. Därför utökas Uppsala Bike Weekend med ytterligare ett lopp, Cykelkraft MTB Ungdom. Loppet kommer att genomföras lördagen den 19 maj och innehålla både prova-på klasser och tävlingsklasser.

- Att införa Cykelkraft MTB ungdomsloppet är ett steg i rätt riktning för att vi ska bli den heltäckande cykelhelg vi vill vara. Nu har vi verkligen ett lopp för alla, säger Morgan Blom, projektledare för Uppsala Bike Weekend.

Uppsala Bike Weekend och Cykelkrafts satsning på barn och ungdomar kommer även att märkas i det stora MTB loppet, Pearl Izumi MTB. Loppet kommer att ha en helt ny familjeklass där barn och föräldrar får cykla tillsammans. Dessa satsningar gör att fler barn och ungdomar får möjlighet att delta i loppen under helgen.

- Vi är så otroligt glada och exalterade över att få vara en del av ett cykelevent som tar alla cyklister i åtanke, från barnet till eliten. Juniorerna är framtiden inom cykling och med MTB loppet för ungdomar tror vi verkligen att vi kan väcka intresse för cykling som håller i sig. Att gå in som huvudsponsor för Uppsala Bike weekend gör vi av många anledningar men till stor del för att vi tillsammans kan visa barn och ungdomar vilken gemenskap och glädje cykling som sport för med sig, säger Ida Berndtros marknadschef för Cykelkraft.

• tävlingscykel
  • ungdomscykling
  • cykel
  • cykelkraftmtbkids
  • uppsalabikeweekend
  • cykelkraft

Cykelkraft AB grundades 1994 och är Sveriges ledande cykelbutik på nätet. I över 20 år har Cykelkraft.se försett sina kunder med kvalitetsprodukter inom cykling och moped och idag hittar man allt för cykeln i den fysiska butiken, verkstaden eller webbshopen. Hos Cykelkraft.se hittar du de senaste produkterna som Crescent, Kross, Monark, Scott, Nishiki och Skeppshult - samt elcyklar från Promovec, Scott, Nishiki och Crescent. Huvudkontoret ligger i Stockholm och i Täby ligger butik och cykelverkstad med välutbildad personal och det senaste inom dagens cykelservice. Cykelkraft.se hade 2016 en omsättning på cirka 70 Mkr och är certifierade av Trygg E-Handel.