Cykelkraft.se fyrdubblar omsättningen

Cykeltrenden håller i sig, och det visar sig i försäljningssiffrorna för Cykelkraft.se - en näthandel som grundades i att man ansåg att cykelbranschen helt enkelt skapade en för dålig upplevelse för kunden. Med cykelnördar i kundtjänst och VD Christoffer Tyrefors från e-handelssidan, går det i racerfart. Cykelkraft.se har gått från en omsättning på 3,5 miljoner kronor i augusti förra året till 13 miljoner kronor i augusti i år. Förra året köpte man upp Cyclecomponents.com som sålde cykeldelar, vilket gjorde att två starka näthandlare blev en, och Cykelkraft.se blev en helhetsleverantör.

Mål på 200 mkr i omsättning
Cykelkraft.se ingår i Nordic Etail-koncernen och moderbolagets ägare är Karlstadsbröderna Fredriksson och Torkel Hallander, som bland annat byggde upp Bythjul.com. Här finns starka resurser och stor kunskap för att skapa en framgångsrik e-handel. Målet är att nå en omsättning på 200 mkr vilket man tror att man kommer uppnå senast 2019.

Nischade cyklar
I takt med att allt fler väljer att cykla, ökar även intresset för mer nischade cyklar. Idag har cykelkraft.se exempelvis det amerikanska märket Ibis där kunden kan plocka ihop vissa delar till cykeln själv. Man är även de enda i Sverige som lagerför hela sortimentet från Skeppshult och cyklarna från märket som tog hem damernas OS-guld i mountainbike.

Nytänkande
Nu kommer Cykelkraft.se även med en bokningsportal för cykelservice. Den går under arbetsnamnet ”Fixit” och kommer innebära att Cykelkraft.se - helt utan avgifter för såväl konsument som verkstad - erbjuder sina 15 000 besökare om dagen möjligheten att boka service och hjälp med sin cykel hos fristående verkstäder. Man erbjuder det som en service till sina kunder, och mindre butiker och verkstäder får helt gratis dra nytta av de stora trafikvolymerna som blir och konvertera det till sina egna kunder.

Eget cykelmärke på gång
Sortimentet är initialt sådant att de jämförbara modellerna från mer etablerade varumärken inte är sådana som utvecklas, utan klassiker som tillverkats på samma sätt under en lång tid. Cykelkraft.se kommer därför framåt våren att erbjuda sina kunder ett egenutvecklat cykelmärke med namnet MADE. Det här är inte ett steg i att sluta arbeta med de välkända varumärken och dess höga kvalitet som Cykelkraft.se alltid haft och alltid tror på – tvärtom! Det här ger Cykelkraft möjligheter att ännu bättre kunna fokusera på de riktigt starka sidorna hos sina partners.

Om Cykelkraft.se
Cykelkraft AB grundades 1994 och är Sveriges ledande cykelbutik på nätet. I över 20 år har Cykelkraft.se försett sina kunder med kvalitetsprodukter inom cykling och moped och idag hittar man allt för cykeln i den fysiska butiken, verkstaden eller webbshopen. Hos Cykelkraft.se hittar du de senaste produkterna som Crescent, Kross, Monark, Scott, Nishiki och Skeppshult - samt elcyklar från Promovec, Scott, Nishiki och Crescent. Huvudkontoret ligger i Stockholm och i Täby ligger butik och cykelverkstad med välutbildad personal och det senaste inom dagens cykelservice. www.cykelkraft.se, www.facebook.com/cykelkraft.