Fyra utställningar med kända fotografer och konstnärer under 2014

Pressmeddelande  •  2014-01-09 10:06 CET

Nordic Light Hotel, fyra utställningar med kända fotografer och konstnärer under 2014. Utställningarna fokuserar på arkitektur, mode, stadsliv, porträtt och dokumentärt. Alla fyra utställningar kan ses under 2014 i Nordic Light Hotels lounge. Nordic Light Hotel erbjuder den lokala ”Stockholmaren” en evig föränderlig miljö och atmosfär. Först ut är Mattias Backström som sedan efterföljs av bland annat Jimmy Hansen, duon Brian Sensebe/Simon Benjamin och sist ut Jesper Brandt.

”Med fokus på design, en vuxen miljö, och vår historia av miljöbyten i lobbyn känns fyra konstutställningar som flörtar med Nordic Light Hotels historia och framtid rätt. Vi erbjuder en plats där du kan spendera tid att umgås och uppleva. Genom att ställa ut verk från just dessa fyra konstnärer ramar vi in nutiden på ett sätt som gör oss stolta.”- säger Marcus Majewski, VD för Nordic Light Hotel.

”Jag vill att min fotokonst ska vara mer lättillgänglig för allmänheten. På ett konstgalleri så krävs ett mer specifikt intresse för konst för att både hitta och ta sig tid att besöka. När jag funderade på möjliga utställningsplatser i Stockholm var Nordic Light Hotel det första stället jag hade i åtanke. Mina fotografier är moderna konstverk, skapade i urbana miljöer. Att kunna visa upp dem på Nordic Light Hotel,ett av Stockholms första designhotell, där inget har lämnats åt slumpen vad gäller inredning, service, miljö och design är en utopi. Det centrala läget gör att det är folk i ständig rörelse, 365 dagar om året. Många känner till Nordic Light Hotel och är bekanta med miljön. Hotellet med dess restaurang, bar och lounge är också en naturlig del av stadens uteliv där man kan inleda kvällen med en drink eller en bit god mat samtidigt som man betraktar konsten. I samband med utställningen i Nordic Light Hotels lounge har jag nu satt ribban högt inför mina kommande utställningar under 2014.” – säger Mattias Backström, fotokonstnär.

Mattias Backström - Nordic Light Hotel, 9 januari-28 mars 2014

Med mina fotografier vill jag få betraktaren att börja se på omgivningen med nya ögon och tänka i lite andra perspektiv än vad många ofta gör. Det är inte alltid så att tillvaron behöver vara tråkig och grå bara för att man rör sig i en stad som vid en första anblick bara kan tyckas bestå av fula betong-, glas- och tegelstensfasader. Runt omkring oss bland alla stillastående konstruktioner och byggnader hittar jag ofta en rörelse och energi. Medan vi stressar hem från jobbet för att hinna slappna av kan vi försöka stanna upp och kanske lyfta blicken från mobilen en stund. Där ute pågår nämligen en sorts tysta samtal bland linjer, mönster och ytor i samspel som pockar på vår uppmärksamhet.

Denna värld har jag valt att kalla för Arkitekturkulturen, vilket är samlingsnamnet på den kollektion med fotografier som jag har turnerat land och rike runt med de senaste sex åren på gallerier, kulturhus, konsthotell, foto- och designmässor samt större företag. På senare tid har jag även i allt högre utsträckning börjat samarbeta med inredningsdesigners, tapettillverkare och fastighetsmäklare.

Avsaknaden av synliga människor i mina fotografier är medveten. Jag har exempelvis fotograferat skyskrapor i Los Angeles och New York, men trots att det inuti byggnaderna kan finnas tusentals människor är det strukturerna i sig som är i fokus. Jag gör oftare ett utsnitt än att jag avbildar ett objekt rakt upp och ner. Syftet med den här bildsviten är inte att berätta historier eller provocera. Detta trots att den till viss del säger något om den tid vi lever i och den sorts moderna arkitektur vi hittar i vår omgivning om det så rör sig om en större eller mindre stad. Andemeningen är att motiven ska betraktas som moderna konstverk som leder oss in i livet, det fysiska, rumsliga livet, inte in i abstrakta och introverta tankar. Arkitekturkulturen ska även kunna locka till nyfikenhet och upprymdhet.

Kontakt;

Veronica Fält– Marknadschef +46 70 860 32 77

www.nordiclighthotel.se

Mattias Backström – Fotokonstnär +46 70 453 16 87

Http://tias.prosite.com

Nordic Light Hotel blev utsett till Sveriges ledande boutiquehotell tredje året i rad av World Travel Awards 2010. Under åren har hotellet i centrala Stockholm utmärkt sig för sin ljusdesign och blivit en arena för en rad olika designevenemang. Det nordiska ljuset genomsyrar hela hotellet: hotellrummen, konferenslokalerna samt restaurangen och baren. Lobbymiljön förändras flera gånger per år med gästinstallationer där allt från etablerade designers till helt nya kreatörer arbetar tillsammans med hotellets eget designteam.

Kommentarer (2)

Gud

- Ultrasound technician salary 2015 - 2015-11-10 18:25 CET

PSEB is providing every information required for the students like datesheets, other important notifications etc. So all the students can make use of the official website if they have any doubts regarding the exams. PSEB 10th results will be released by Punjab school Education Board in the month of June. So, all the students who have written their 10th class exams should wait for the month of June to get their results online. Here in this site we provide the link for checking the PSEB class 10th results online and you can check and download the results.
    pseb result
    pseb result 10th class
    Karnataka Secondary Education Examination Board (KSEEB) conducts the SSLC examinations every year for the students in Karnataka region. This year also, SSLC examinations will be conducted in the month of March 2016 for all the Regular, private and vocational students. visit our site to check Karnataka sslc results 2016
    sslc results
    karnataka sslc results
    The HSC result will be declared by the Maharashtra State Board of Secondary and Higher Secondary Education on their official website. Last year the HSC results were released in the month of May and so the HSC result 2016 will also be mostly released in the month of May 2016.
    hsc admission result
    maharashtra hsc result
    For the students who are going to write their 10th class exams under the board of Central Board of Secondary Education, CBSE in the month of March in this year, 2016, here is the site we are providing to check your CBSE 10th class results which are going to release in May last week or the first week of June.
    cbse board 10th result 2016
    10th result 2016 cbse