Ledande testexpert rekryteras till Nordic Medtest

Nordic Medtest förstärker nu med spetskompetens inom testning då Rikard Edgren anställs som testexpert från mitten av mars. Rikard har 18 års erfarenhet av test och är ledande i Sverige på teststrategi och utforskande testning.

Genom rekryteringen förstärker Nordic Medtest verksamheten med ytterligare testkompetens på expertnivå. Rikard Edgren har inte bara lång och bred erfarenhet av mjukvarutestning utan även mycket gott renommé i branschen som utbildare, föreläsare och författare.

”Det är riktigt kul och en guldstjärna för Nordic Medtest att få Rikard Edgren med i teamet” säger Peter Furster, verksamhetsansvarig på Nordic Medtest. ”Rikards erfarenheter och expertkompetens kring utvecklande av teststrategi och testkoncept är till stor nytta för oss i kommande verksamhetsutveckling.”

Rikard Edgren kommer ursprungligen från Årjäng och har i 18 år arbetat med testning och kvalitetssäkring av mjukvara. Han började sin karriär med översatta Microsoftprodukter i Göteborg och har de senaste 4 åren verkat i Karlstad som konsult. Han är en efterfrågad utbildare och har varit återkommande föreläsare på EuroSTAR, Europas största testkonferens.

”Det känns riktigt roligt att börja arbeta på Nordic Medtest och få bidra till den resa som verksamheten gör. Vi gör ett viktigt arbete och som testare av IT i hälso- och sjukvården kan vi leverera produkter som vårdpersonal kan förlita sig på” säger Rikard Edgren.

Rikard Edgren har under en tid varit konsult på Nordic Medtest och har bland annat, tillsammans med Henrik Emilsson, teststrateg, tagit fram och utvecklat Inera AB:s teststrategi och testprocess.

”Min testfilosofi bygger i stort på att först förstå vad som är viktigt och sedan testa det. Testfilosofin går bredare än de uttalade kraven i att förstå helheten och noggrant observera vad som verkligen händer i systemet, utifrån flera viktiga perspektiv. Arbetet på Nordic Medtest är stimulerande och testfilosofin blir både användbar och nödvändig i uppdragen för det komplexa e-hälsosverige ” avslutar Rikard Edgren.

• Tjänster, konsult, service

• e-hälsa