Ny yh-utbildning inom sportdesign i Åre

Positivt besked från myndigheten för yrkeshögskolan gör att Nordiska Textilakademin våren 2019 återigen kan starta utbildningen Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion på Campus Åre.

- Det är glädjande att kunna starta utbildningen som en yh-utbildning efter många års etablering i Åre med kurser, event och utställningar. En heltidsutbildning med sportdesigninriktning är ett stort och viktigt steg för oss och tillsammans med utbildningarna hos Campus Åre blir sportbranschen ännu vassare, säger Bengt Engström Heino, Utbildningsledare Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion.

- Vi har genom Campus Åre haft ett mycket bra samarbete med Nordiska Textilakademin. Denna etablering breddar utbildningsmöjligheterna och matchar vårt arbetsmarknadsbehov på ett långsiktigt positivt sätt, säger Peter Bergman (S) kommunstyrelsens ordförande Åre.

Det glädjande beskedet kom i maj. Utbildningen, som är på 200 yh-poäng kommer framförallt att fokusera på bransch- och produktkunskap inom sport- och funktionsprodukter, design- och produktionsprocess, material, och hållbar utveckling. För att komma in på utbildningen behöver man som sökande dels ha gymnasiekompetens, men också ett genuint intresse för sport/outdoor och en kreativ, utvecklingsdriven ådra. Därför kommer sökande att lämna in arbetsprover.

- Outdoor-industrin skapar viktiga attraktiva arbetstillfällen i Åre och stärker vårt varumärke. Nordiska Textilakademins etablering av utbildningen Sportdesign hos oss är mycket värdefullt då det skapar förutsättningar för vårt egna näringsliv att kompetensförsörja men också grogrund för fler duktiga start ups och nyetableringar", säger Karin Gydemo Grahnlöf (M) kommunstyrelsens 1 v ordförande Åre.

- Sportbranschen växer, och ett av Nordiska Textilakademins uppdrag är att kompetensförsölja branschen. Sport- och outdoor-branschen signalerar ett sug efter specifik kompetens inom området, både i Sverige och internationellt, säger Christian Lundell, VD Nordiska Textilakademin.

- Undervisningen är inriktad på praktisk tillämpning precis som våra utbildningar i Borås. Konkreta exempel och verkliga utvecklingsarbeten tillsammans med företag som låter studenterna utveckla de färdigheter och kompetenser som branschen behöver, interaktivt problemlösande och teoretisk förståelse, säger Bengt Engström Heino, Utbildningsledare Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion

Utbildningen är beviljad tre starter med kursstart våren 2019. Utbildningen kommer att ge rätt till studiestöd från CSN. Följ vårt nyhetsbrev för info om antagningsperiod och kursstartsdatum.

Sportdesignstudenter från Nordiska Textilakademin cyklar downhill under samarbete med Cross

------------

Vill du veta mer?