Henrik Andréasson blir ny vd för Nordiska Kompaniet

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2018 15:01 CET

Henrik Andréasson, tillträdande vd för NK

Stockholm 19 mars 2018

Henrik Andréasson utses till ny vd för AB Nordiska Kompaniet. Han kommer att leda NK:s varuhus i Stockholm och Göteborg och ingå i Hufvudstadens koncernledning som chef för affärsområdet NK. Henrik tillträder tjänsten senast den 6 augusti 2018.

Henrik Andréasson har en bred och gedigen erfarenhet från ledande befattningar inom detaljhandel i Sverige och internationellt. Han kommer närmast från Fiskars där han haft flera olika roller, senast som Director Global Retail Development. Dessförinnan har han arbetat på Björn Borg som Retail Manager och på Lidl som Area sales manager.

- Jag är mycket glad över att få välkomna Henrik Andréasson till Hufvudstaden och rollen som vd för NK. Hufvudstadens målsättning är att NK ska stärka sin position som ett varumärke i världsklass med en stor andel internationella lyxvarumärken, unika upplevelser och utökad service. Vi är övertygade om att Henriks breda erfarenhet och kompetens kommer att bli en stor tillgång när han nu ska leda NK in i framtiden, säger Ivo Stopner, vd för Hufvudstaden.

Hufvudstaden förvärvade NK-varuhusen 1998 och då hade varuhuset redan varit ett entreprenördrivet varuhus i sju år. Just nu pågår ett stort förnyelsearbete på NK Stockholm och förändringar har också inletts på NK Göteborg.

- NK är ett fantastiskt varumärke med en över hundraårig historia. Varuhusen är nu inne i en spännande förändringsresa driven av förändrade kundbeteenden. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor och varuhusens alla entreprenörer vara med och skapa framtidens NK, säger Henrik Andréasson, tillträdande vd för NK.

Bo Wikare kommer att fortsätta som tf. vd för NK fram till Henrik Andréassons tillträde. Därefter återgår han på heltid till sin ordinarie tjänst som Chef Affärsutveckling på Hufvudstaden.

För pressbilder, vänligen kontakta: Kristina Westerlind, presskontakt Nordiska Kompaniet, kristina.westerlind@nk.se, Tel. 070-182 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2016 uppgick till totalt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.

Kommentarer (0)

Kommentera