Mattias Nygårds ny vd för AB Nordiska Kompaniet.

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 11:00 CEST

Mattias Nygårds tillträder tjänsten som vd för AB Nordiska Kompaniet, tillika affärsområdeschef på Hufvudstaden AB. Mattias kommer att leda NK:s verksamheter i Stockholm och Göteborg samt ingå i Hufvudstadens företagsledning.

– Mattias Nygårds har lång erfarenhet och bred kompetens inom fastigheter och detaljhandel. Han är en utmärkt efterträdare till Sverker Källgården som lämnar NK och Hufvudstaden efter åtta framgångsrika år. Vi är väldigt glada att Mattias antagit utmaningen att leda NK in i framtiden och är övertygade om att han är rätt person att driva NK:s fortsatta utveckling mot visionen att bli ett varuhus i världsklass, säger Ivo Stopner, verkställande direktör, Hufvudstaden.

– NK och Hufvudstaden är två av Sveriges starkaste varumärken inom detaljhandel och fastigheter. Det känns därför både spännande och utmanande att få vara med och utveckla dessa verksamheter ytterligare, säger Mattias Nygårds, tillträdande vd för Nordiska Kompaniet och affärsområdeschef Stockholm Västra City.

Mattias Nygårds, som har arbetat på Hufvudstaden i sex år, har från sin tid som varuhuschef för NK Stockholm 2007-2009 en mycket god kännedom om AB Nordiska Kompaniets driftsform. Mattias har därutöver jobbat med affärsutvecklingsfrågor inom Hufvudstaden och senast som uthyrningschef.

Mattias tillträder tjänsten den 1 juli 2013, samtidigt som Sverker Källgården lämnar Hufvudstaden och Nordiska Kompaniet för att bli vd på byggbolaget Byggpartner AB.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2012 uppgick till totalt 2,9 miljarder kronor och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 9,5 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 3 miljoner.

Kommentarer (0)