Nominerad till Nordiska Kompaniets Framtidslöfte: OFF-WHITE, Virgil Abloh. Foto: Eugene Shishkin

NK presenterar de nominerade till utmärkelserna Nordiska Kompaniets Framtidslöfte och Nordiska Kompaniets Innovationspris på NK Galan 2018

Den 27 augusti går NK Galan 2018 av stapeln. Galan arrangeras för tredje året i rad i syfte att premiera framstående modeskapare, profiler och varumärken. Nu presenterar NK, tillsammans med årets jury, de nominerade i kategorierna Nordiska Kompaniets Framtidslöfte och Nordiska Kompaniets Innovationspris.

Josef Sachs grundade Nordiska Kompaniet 1902 med ambitionen att skapa ett varuhus som skulle vara en scen för framtiden och alltid ligga steget före. I linje med Nordiska Kompaniets fortsatta arbete med att förena och kombinera förnyelse och tradition, tilldelas priset Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, till en person eller ett varumärke som spås inta den internationella modescenen och bli morgondagens lysande stjärna. Tidigare pristagare i denna kategori är: Vetements (2016) och Totême (2017).

Nominerade till Nordiska Kompaniets Framtidslöfte är:

All Blues
Jacquemus
OFF-WHITE

Juryns motivering lyder:

All Blues
”Sedan starten har smyckesmärket förknippats med NK, som var först i världen med att sälja deras herrsmycken. På kort tid har de blivit ett internationellt fenomen. Deras smycken är lätta att känna igen tack vare det underfundiga, nästan humoristiska formspråket, ofta med inspiration från grundarnas egna erfarenheter och tankar. Baserade i Stockholm, med all sin tillverkning i Sverige utifrån zero waste-principen, är framtiden för All Blues ljus.”

Jacquemus”Den värld Jacquemus skapar med sina kollektioner är minst sagt förförisk: Referenserna till designerns uppväxt på franska Rivieran går som en röd tråd genom allt han gör, och ger plaggen en känsla av ledighet och lätthet. Den nonchalanta elegans som Côte d’Azur förknippas med har han noggrant tillämpat på mode. Resultatet är en samtida och förvånansvärt bärbar definition av lyx.”

OFF-WHITE ”Nutidsmodet har länge präglats av oväntade möten, där högt blandas med lågt, fint med fult. Det modehus som drivit utvecklingen längst är OFF WHITE, vars koncept utgår från ett starkt konstnärligt uttryck, applicerat på vardagsplagg som vanligtvis förknippas med streetwear. Särskilt förknippas de med innovativa och oväntade samarbeten, som i förlängningen utmanar tidigare gränser för vad high fashion är och hur det kan se ut.”

Nordiska Kompaniets Innovationspris
är en hyllning till nytänkande och delas ut till ett varumärke eller en person som skapat nya oväntade uttryck bortom vedertagna strukturer, ramar och förhållningssätt. Under NK Galan 2017 mottogs utmärkelsen av: Levis Project Jacquard.

Nominerade till Nordiska Kompaniets Innovationspris är:

Houdini
Asket
Verso

Juryns motivering lyder:

Houdini
Modebranschens största utmaning är idag att bli hållbar. Ett företag som förstått det är Houdini: Istället för att bara prata om hållbarhet har de gått steget längre och inkorporerat hållbarhetsperspektivet i sin affärsidé. Genom att erbjuda reparationer i butik och låta kunden hyra vissa plagg istället för att köpa, är detta ett företag som driver utvecklingen framåt, och som på sikt kan bidra till att förändra konsumtionsbeteenden i en mer hållbar riktning.”

Asket
De flesta modeföretag delar ogärna med sig av sina hemligheter. Asket gör istället tvärtom, med fullständig transparens gällande produktion, transport och ekonomi som kärnan i sin verksamhet. Därmed har de helt vänt upp och ned på traditionell kommunikation inom modevärlden, och ökar samtidigt trycket på sina branschkollegor att göra detsamma. Dessutom har de snabbt byggt upp en framgångsrik e-handel, och nyanserat storlekssorteringen på ett sätt som bara kan sammanfattas med mångfald på riktigt.”

Verso”Skönhetsbranschen har länge levt på vaga löften i kombination med människors längtan efter effektiva produkter. Grundat i vetenskaplig forskning har Verso utmanat gängse metoder och istället bidragit med förenkling, tydlighet och transparens. Aktiva ingredienser ger märkbara resultat, samtidigt som de är skonsamma för hyn. Den tydliga satsningen på kvalitet och trovärdighet har gjort dem internationellt kända, och de betraktas idag som en radikal och inspirerande nytänkare.”

NK Galans jury består av ordförande Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig på Beckmans, Ben Gorham, grundare av Byredo och förra årets hederspristagare, Bea Szenfeld, modedesigner, Babba C Rivera, entreprenör och stilikon, Magnus Gustafsson, grundare av Paul & friends och Jennie Rosén, vd för Swedish Fashion Council. Tillsammans ska juryn utse vinnare i kategorierna: Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, Nordiska Kompaniets Stilikon samt Nordiska Kompaniets Innovationspris.

Nordiska Kompaniets Hederspris utses av Nordiska Kompaniet. Den femte pristagaren, Nordiska Kompaniets Varumärkespris, utses av NK:s kunder genom en röstning som startade den 6 juni på www.nk.se, och pågår fram till och med den 20 juni.

Vinnarna presenteras på NK Galan 2018 den 27 augusti på Berns salonger i Stockholm.

För bilder, vänligen besök:

För mer information vänligen kontakta:

Linnéa Håkansson, Presskontakt Micael Bindefeld AB
linnea.hakansson@bindefeldab.se, tel: 070 - 760 45 00

Kristina Westerlind, Presskontakt NK, Nordiska Kompaniet press@nk.se, tel: 070 - 182 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2014 uppgick till totalt 3,1 mdrsek och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 8,7 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 2,4 miljoner.