NK:s Franska Damskrädderi

Nordiska Kompaniet i samarbete med Nordiska museet och Bukowskis efterlyser minnen till bok om NK:s Franska Damskrädderi

Nu finns det möjlighet att vara med och bidra till en kommande bok om NK:s Franska Damskrädderi. Nordiska museet efterlyser i samarbete med Nordiska Kompaniet och Bukowskis alla typer av objekt, bilder och minnen från 1900-talets exklusivaste coutureateljé.

NK:s Franska Damskrädderi invigdes på NK i Stockholm 1902 och stängde 1966. Damskrädderiet var coutureateljén där 1900-talets exklusivaste kreationer tog form: måttsytt från Chanel, Balenciaga, Givenchy och Dior, alltifrån tjugotalets charlestonklänningar och femtiotalets New Look. De hölls eleganta visningar i pärlgrå salonger med mjuka mattor för en utvald publik, allt från kungligheter, filmstjärnor och konstnärer till de vassaste modepennorna.

Nu efterlyser Nordiska museet alla typer av objekt, bilder och minnen från NK:s Franska Damskrädderi – kreationer, kvitton och korrespondens. Vad finns kvar?

Ett team av experter från Nordiska Museet och Bukowskis samt Susanna Strömquist, modejournalist och författare till den kommande boken, är på plats under oktober månad i NK:s Ljusgårdför att ta del av berättelser, värdera och samla in plagg från NK:s Franska Damskrädderi.

Tider för inlämning och värdering:

NK Stockholm, Ljusgården:
18 oktober kl. 11.00-18.00
19 oktober kl. 11.00-18.00
20 oktober kl. 11.00-17.00
24 oktober kl. 17.00-20.00

NK Göteborg, Östra Hamngatans entré25 oktober kl. 11.00-18.00

Om man inte har möjlighet att komma förbi, men har något att berätta om NK:s Franska Damskrädderi går det bra att höra av sig till susanna.stromquist@nordiskamuseet.se

Boken om NK:s Franska Damskrädderi ges ut av Nordiska museets förlag i samarbete med Nordiska Kompaniet och Bukowskis.

För mer information och pressbilder, vänligen kontakta:

Kristina Westerlind, Presskontakt Nordiska Kompaniet

Mail: kristina.westerlind@nk.se, Tel: 070-182 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2018 uppgick till totalt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 9 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer påwww.nk.sesamtwww.hufvudstaden.se.