Nordiska Kompaniet lanserar en unik sportdestination

I höst tar NK nästa steg i omvandlingen av varuhuset och introducerar en ny sportdestination som kommer att erbjuda en unik shoppingupplevelse. Det blir ytterligare ett bidrag i satsningen mot att bli ett varuhus i världsklass.

Nordiska Kompaniet växer och tar nu nästa steg i förädlingen av varuhuset. Den nya sportdestinationen kommer att erbjuda världsledande sport- och fritidsvarumärken i kombination med progressiva och innovativa varumärken, unika för den svenska marknaden. I en kreativ och inspirerande miljö sätts kundens upplevelse i fokus.

- Med satsningen på sport stärker vi NK:s position som ett internationellt varuhus, med ambitionen att erbjuda våra kunder varumärken inom sportsegmentet i absoluta världsklass. Det samlade sportutbudet kommer erbjuda en unik shoppingupplevelse dit man går för att hitta exklusiva varumärken i en enastående och inspirerande miljö, säger Andreas Edström, varuhuschef Nordiska Kompaniet.

Den nya sportdestinationen kommer till största delen att utgöras av den nya multibrandavdelningen NK Sport tillsammans med ett flertal starka varumärken med egna avdelningar, till exempel J.Lindeberg och Sail Racing. Utöver starka varumärken förstärks upplevelsen av interiören. Bakom interiören på nya NK Sport står den välkända arkitekten Jani Kristoffersen från den prisbelönta arkitektbyrån Guise, som tidigare skapat Fotografiska museet i Stockholm och nu senast även i London. Arkitekten har utformat en avskalad interiör influerad av exklusiva modebutiker.

- Nya NK Sport kommer bli ett av Europas mest nytänkande sportkoncept. På 1800 kvm i en värld, starkt influerad av progressiva modebutiker, presenterar vi det allra bästa för alpinism, outdoor, running, cycling, fitness och yoga i ett ytterst noga utvalt sortiment. Vi kombinerar världsledande sport- och friluftsvarumärken såsom The North Face, Patagonia, Nike och Adidas tillsammans med mer unika varumärken som Satisfy Running, Black Yak och Snow Peak Japan. Jag tror att det saknas en riktig premiumdestination för sportprodukter, NK känns som rätt plats att skapa den på, säger Marc Nylander, entreprenören bakom NK Sport.

Den nya sportdestinationen på NK öppnar under hösten 2019.

För mer information gällande NK:s förändringsarbete vänligen kontakta:
Kristina Westerlind, Presskontakt NK, Nordiska Kompaniet kristina.westerlind@nk.se

För mer information gällande NK:s sportsatsning vänligen kontakta:

Linda Almstedt, Presskontakt Micael Bindefeld AB linda.arlmstedt@bindefeldab.se
Tel: 070- 768 44 75

Felicia Mörén, Presskontakt Micael Bindefeld AB felicia.moren@bindefeldab.se
Tel: 070- 768 98 00

Om nya NK.

Nordiska Kompaniet i Stockholm har inlett ett omfattande förnyelsearbete med syftet att stärka positionen som ett varuhus i världsklass. Varuhuset kommer att bli lyxigare, större och mer personligt. Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan. Samtidigt har varuhuset vuxit med 20 procent, då delar av Parkaden på̊ andra sidan Regeringsgatan blivit en del av NK.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2018 uppgick till totalt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 9 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.