Nordiska Kompaniet och Bukowskis söker klassiker i garderoben.

Den 12 och 13 februari kan allmänheten komma till Nordiska Kompaniet för att få sina gamla NK klassiker värderade. Det som eftersöks skall vara NK-märkt eller ett plagg från något av de stora modehusen som inköpts i varuhuset. På plats kommer Bukowskis vintage-experter att finnas för utlåtande av plaggen och de utvalda klassikerna kommer att finnas till beskådan på Nordiska Kompaniet från början av mars.

När NK slog upp portarna 1902 började ett viktigt kapitel i svensk modehistoria att skrivas. Vid den tidpunkten vallfärdade besökare ifrån hela Europa för att låta sig inspireras eller för att sy upp sin garderob på NK:s Franska. Dessa plagg har gått i arv i generationer och är enastående i sitt slag och är numera sedda som ovärderliga klassiker.

- För att hylla alla klassiker planerar vi en unik utställning under mars månad på NK där vi ställer ut plagg från Nordiska Kompaniets historia. Vi söker efter klädesplagg eller accessoarer med en historia och vi vill belysa vikten av bra kvalitet, säger Camilla Wallander, marknadschef Nordiska Kompaniet.

Med sin sällsynta kunskapsexpertis inom sin nisch är Bukowskis, Nordens ledande auktionshus, både en självklar och betydelsefull samarbetspartner för NK i sitt sökande efter sina gamla klassiker.

- Den 9 mars öppnar vår vintage-auktion för 4e året i rad. Vi märker ett allt större intresse. Känslan av flärd och kvalitet med historia är alltid oslagbart, säger Michael Storåkers VD på Bukowskis.

Lördagen den 12 februari och söndagen den 13 februari 2011 finns vintage-experter från Bukowski på plats på NK.

I Stockholm kan man komma kl 13-17 till Ljusgården vid stora entrén och i Göteborg beger man sig till Scenen plan 1 mellan kl 13-16.

Pressbilder kommer att finns för nedladdning från tisdag 15/2 kl. 10.00 http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/nordiska_kompaniet.

Vill du få mer information är du välkommen att kontakta:

Monica Olsen, Ibeyostudio, 08-328801, monica@ibeyostudio.se

Nina Hag, presskontakt Nordiska Kompaniet, 08-7629075

Paulina Sokolow, kommunikationschef Bukowskis, 070-2670923

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.