Nordiska Kompaniet presenterar NK Galan - The Beginning of a Nordic Tale.

Nordiska Kompaniet presenterar NK Galan - The Beginning of a Nordic Tale.

Under hösten stärker Nordiska Kompaniet sin position som en av landets främsta modepåverkare. För NK är mode inte bara kläder utan snarare en uttrycksform som mer än någonsin integrerar med annat i vårt samhälle. Därför instiftar NK nu ett pris som belyser namnkunniga personligheter och inspirerande varumärken inom mode och design. Priserna delas ut under en gala som i år går av stapeln på Stockholm Stadsteater den 20 september 2016.

När Josef Sachs 1902 startade Nordiska Kompaniet var det med visionen att vara en kommersiell och kulturell teater, en scen för samtiden som erbjuder sina kunder den mest inspirerande miljön för shopping och upplevelser. Ett internationellt varuhus i världsklass som är trendledande, stilfullt och inspirerande.

Genom NK Galan vill NK belysa och premiera framstående skapare av mode och design. Josef Sachs vision om att vara en kommersiell teater genomsyrar galan genom årets tema The Beginning of a Nordic Tale.

NK Galans jury 2016

Under galan delas fyra priser ut varav ett utses av Nordiska Kompaniet och två utses av en jury bestående av Elin Frendberg, vd Swedish Fashion Council, Philip Warkander, Modedoktor, Ulrica Kejler, grundare och ägare Ink Label Group AB, Ulf Skarin, cd Veckans Affärer, Marcus Söder, Fashion Director CFA Projects och Elin Larsson, Hållbarhetschef på Filippa K. Juryn har valts med omsorg för att ringa in olika kompetenser från mode och den kulturella omvärld som omger mode.

Den fjärde pristagaren väljs av NK:s kunder genom en röstning som startar den 22 augusti på www.nk.se.

- Då vi valde jury var det viktigt för oss att flera olika områden täcktes in, exempelvis är Elin Larsson expert på hållbarhet, Ulrica Kejler har stenkoll på NK som varuhus och Philip har en annan typ av kompetens, en mer akademisk sådan, säger Daniel Stipich, Marknadschef, Nordiska Kompaniet.

NK Talks

I samband med galan lanseras även NK Talks, ett forum där kreativa, engagerande möten mellan mode, design och andra uttrycksformer sker. I dessa samtal kommer olika ämnen att beröras såsom exempelvis hållbarhet, svenskt mode, skönhet samt mat och livsstil. NK Talks sker mellan den 20-25 september, i Ljusgården på varuhuset i Stockholm och fram till och med 24 september i Östra Hamngatans entré på varuhuset i Göteborg.

- NK Talks tror jag kommer bli väldigt uppskattat då det är öppet för allmänheten. Det kommer vara ett forum där våra kunder får ta del av spännande och högaktuella samtal som sker mellan intressanta personer som är experter inom sina områden. Exempelvis kommer Roland Hjort från Whyred prata om street mode och Emilia de Poret och Ebba Kleberg von Sydow prata om svenskt mode och stil, för att nämna några få, säger Daniel Stipich, Marknadschef, Nordiska Kompaniet.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2013 uppgick till totalt 2,9 mdrsek och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka 8,7 miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är 2,4 miljoner.