NK Sport. Fotograf: Erik Undehn

Nu öppnar Nordiska Kompaniet den nya sportdestinationen.

Efter ett omfattande arbete står nu Nordiska Kompaniets nya sportsatsning klar. Sex nya avdelningar har samlats på ett och samma våningsplan med en yta på drygt 2000 kvm, där den nya multibrandavdelningen NK Sport står för merparten av ytan. Med progressiva varumärken och ett nytt avskalat inredningskoncept är det nya NK Sport helt unikt i sitt slag.

Under 2019 har arbetet med Plan 3 växt fram och den 11 september står äntligen sportplanet klart. Med omvandlingen blir NK en destination för exklusiva, innovativa och internationella varumärken där kundens upplevelse står i fokus. Sportplanet utgörs av den nya multibrandavdelningen NK Sport tillsammans med Sail Racing, J.Lindeberg Sport, Barbour, Lacoste och Lululemon.

- Vi är oerhört glada över att kunna öppna upp dörrarna till en unik sportdestination där progressiva varumärken presenteras tillsammans med internationella aktörer på ett sätt man aldrig tidigare sett i Sverige. Med den nya sportsatsningen tar vi nästa steg i förnyelsearbetet mot ett varuhus i världsklass där NK Sport kommer bli ett av Europas mest nytänkande sportkoncept, säger Andreas Edström, varuhuschef Nordiska Kompaniet.

Bakom satsningen av multibrandavdelningen NK Sport står entreprenören Marc Nylander, vars vision är att presentera progressiva sport- och outdoor varumärken på ett helt nytt sätt. Den stora omvandlingen står arkitektbyrån Guise och creative director Anton Wikner för, de har använt sig av material som aluminium och betong för att skapa en avskalad interiör som för tankarna till exklusiva modehus där nu prestanda och funktionalitet står i fokus.

- NK Sport kommer att kombinera estetik och funktion på ett nytt sätt, vi har tagit dynamiken och känslan från street- och modevärlden och kombinerat med produkter för prestanda och funktion. Med unika sportkollektioner och en fantastiskt vacker butik - hoppas jag kunna inspirera mer människor till medvetna och hälsosamma livsval, säger Marc Nylander, entreprenören bakom NK Sport.

Förutom de enskilda avdelningarna Sail Racing, J.Lindeberg Sport, Barbour, Lacoste och Lululemon är nedan ett urval av de varumärken som kommer att finnas på multibrandavdelningen NK Sport:

Outdoor; Patagonia, Houdini, The North Face, Fjällräven, Arc Teryx, Black Diamond, Black Yak, Klättermusen, Peak Performance, Haglöfs, Snow Peak, Mammut, La Sportiva, Salomon, Lundhags, Roa Hiking, Icebug, Osprey, Poc Sports, Oakley, Sweet Protection, Vaurnet, Falke, Icebreaker, Hestra, ZIGG, Rumpl, Garmin, Papercut books, Roswi, Ultimate Nordic, Granitbiten, Rapha, Pas Normal, Specialized, CAKE, Gramicci, Veilence, Heimplanet, Sea to Summit, Turmat, RAWBIKE, Hövding.

Training; Nike, Adidas, Stella McCartney, Pe Nation, LNDR, Filippa K Sport, Manduka, Under Armour, Reebok, Salomon Advanced, YMR Track Club, Doxa, Satisfy, Casall, Hoka One, Asics, New Balance, District Vision, Suunto, Jaybird, Maurten, Technogym, Zound industries, Ciele, Swell bottle, Hydroflask, Douchebags, Pit Viper, Nike Equipment, On Running.

Other; Goldbergh, Parajumpers, Woolrich, Cedrico, Colmar, PO Shibuya, Kanuk, Bogner, Fusalp, Moonboots, Diemme, Sorel, Havaianas, Teva, Vilbrequin, Moschino, Missoni, Orlebar brown, Eres Paris, Scampi, Ralph Lauren Golf, Fendi.

För mer information gällande NK:s förändringsarbete vänligen kontakta:
Kristina Westerlind, Presskontakt NK, Nordiska Kompaniet kristina.westerlind@nk.se

För mer information gällande NK:s sportsatsning vänligen kontakta:

Linda Almstedt, Presskontakt Micael Bindefeld ABlinda.almstedt@bindefeldab.se Tel: 070- 768 44 75

Felicia Mörén, Presskontakt Micael Bindefeld AB felicia.moren@bindefeldab.se
Tel: 070- 768 98 00

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2018 uppgick till totalt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 9 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.