Sädesrensare i modell konstruerad av Jonas Norberg efter en förlaga från Kina. Tillverkad omkring 1770.

Lantbrukets miniatyrer

I utställningen Lantbrukets miniatyrer visas en unik samling lantbruksmodeller från 1700-talet till idag. Utställningen berättar om lantbrukets utveckling och modellens betydelse från vetenskapligt instrument till älskad leksak och samlarobjekt.

–Modellerna är gjorda efter redskap som har funnits eller finns i jordbruket. Flera är förslag på förbättringar medan några av dem är idéer till redskap som i själva verket inte var bra eller praktiskt genomförbara. Christoffer Polhems stenplockningsmaskin från 1700-talets början är ett exempel på ett redskap som finns i modell men som troligen aldrig kom i användning som redskap, säger Per Larsson, intendent i Naturbruk på Nordiska museet.

De flesta modellerna är gjorda för modellsamlingar som Kungliga modellkammaren och Patriotiska sällskapets modellkammare. Modellerna kom till Nordiska museet som en donation 1969 då Lantbruksakademins museum i Stockholm avvecklades. Nordiska museets stora lantbrukssamling är en av de främsta i världen och i utställningarna på Julita gård visas delar av samlingarna för att ge besökaren en bild av Sveriges jordbrukshistoria.

–Att öppna Lantbrukets miniatyrer var den första etappen i förnyelsen av naturbruksutställningarna på Julita gård. Det är ett arbete som kommer att fortsätta i fem år framöver, berättar projektledare Matti Shevchenko Sandin.

Projektledare

Matti Shevchenko Sandin