Svindersvik

Svindersvik

Svindersvik är en 1700-talsoas mitt i det moderna Nacka.

Det är ett sommarnöje i välbevarad franskinspirerad rokoko, för litet för att kallas slott eller herrgård men en exklusiv föregångare till grosshandlarvillorna och våra dagars sommarstugor. Det byggdes i början av 1740-talet av arkitekt Carl Hårleman för bruksägaren Claes Grill, en av dåtidens mest inflytelserika och förmögna finansmän och så småningom en av direktörerna i svenska Ostindiska Kompaniet. Sommarhalvåret tillbringade familjen Grill på Svindersvik, dit de roddes ut med båt. 1780 såldes egendomen och efter flera ägarbyten köpte sidenfabrikör K A Almgren Svindersvik 1863. 1949 överläts Svindersvik till Nordiska museet. Det är en av anledningarna till att anläggningen fått behålla sin idylliska 1700-talsprägel.

Huvudbyggnaden följer tidens franska mode med symmetrisk plan, kakelugnar och sidenklädda sittmöbler. Vurmen för natur och exotism syns i kabinettets kinesiska rispappertapeter med blomster- och fågelmotiv och tak målat som en sommarhimmel med flygande svalor. Huset har en separat köksflygel och mot stranden till ligger Paviljongen med en svit gästrum och stor festsal med välbevarad väggdekor, magnifik ljuskrona och kakelugn. Den grönskande trädgården är anlagd efter tidens smak för symmetri med knotiga äppelträd, balsamin, krollilja och Svindersviksros.
Sommarnöjet Svindersvik är öppet för allmänvisningar under sommaren.

För mer infomation

Lotta Wallgren, kommunikatör