Nordiska museet sätter Spets på sommaren

Sommarslöjd med spets Spets finns överallt. På klänningar och hattar till lampor och tapeter . Spetsens mönster syns också på produkter i helt nya material som glas, plast och tejp. Sommarslöjd 2007 handlar om spets i olika former och uttryck. I utställningen visas både originalet, tekniken och inspirationen. Här finns allt i från kitsch till konsthantverk. Takdukar, folkdräkter, gardiner, tårtor, burkar, paraplyer, väskor, skåp, hattar och tröjor. En del av utställningen är vikt åt SHR:s slöjdstipendiat 2006 Kerstin Höglunds knypplade spetsar. Med oväntade former visar hon nya sätt att använda spetsar. Formgivare för utställningen är Wanja Djanaieff, en av förgrundsgestalterna inom svensk textildesign. Utställningen pågår 11 maj - 2 september. Sommarslöjd Spets 2007 är den fjortonde slöjdutställningen som SHR, Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund, och Nordiska museet gemensamt har producerat. Program: Spetsloppis. Lördagen 12 maj blir det spetsfrossa på museet. Byteshandel, försäljning, slöjddemonstrationer med stipendiaten Kerstin Höglund, visningar och underhållning. Mer information kommer på www.nordiskamuseet.se Bild: Burk med spets, av slöjdstipendiaten Kerstin Höglund, bredvid hatten "svartluva" från Delsbo. Foto: Mats Landin©Nordiska museet.