Foto: Nordiska museet

​Nordiska museet tillfälligt stängt – men öppet digitalt

Stiftelsen Nordiska museet har beslutat att tillfälligt stänga för publik verksamhet på grund av coronaviruset. Detta i likhet med andra centralmuseer i Stockholm. Museet på Djurgården håller stängt från och med måndag 23 mars. Verksamheten håller dock öppet i digitala kanaler med insamlingar och dagliga visningar i sociala medier.

Nordiska museet följer utvecklingen kring coronaviruset noggrant och hoppas kunna välkomna besökare snart igen.

Under tiden kommer museet även fortsatt att erbjuda en plats för eftertanke och historiskt perspektiv, genom att låta verksamheten i högsta grad hålla öppet i digitala kanaler. Webbplatsen tillgängliggör kunskap och digitala samlingar och med start måndag 23 mars sänder museet dagliga digitala visningar i sociala medier. Varje dag klockan 12.30 finns chans att följa med på upptäcksfärd i utställningar och bakom kulisserna i vrår som vanligtvis inte är tillgängliga för publik.

Den 18 mars öppnade Nordiska museet en digital insamling för alla att dela sin upplevelse och erfarenhet av hur coronaviruset nu präglar vardagen. På fem dagar har insamlingen på minnen.se fått över 750 personliga berättelser som sparas för framtiden. Insamlingen på minnen.se pågår åtminstone året ut.

Våra samlingar erbjuder kunskap om hur människor i olika tider hanterat kriser och utmaningar. Framtidens historia skrivs hela tiden. Vi ser att Nordiska museet nu har en viktig uppgift i att dokumentera och samla samtida vittnesmål som berättar om den pågående situation vi nu befinner oss i, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman på Nordiska museet.

Den 25 mars kl. 18.00–19.30 livesänds ett panelsamtal, Leva i orostider, via Nordiska museets Facebooksida. Samtalet diskuterar hur vi människor i olika tider hanterat kriser, rädslor och utmaningar. Medverkar gör bland andra Helena Hörnfeldt (etnolog), Lisa Clefberg (leg. psykolog) och Marja-Lisa Keinänen (religionsvetare och forskarröst i utställningen Arktis – medan isen smälter).