Väldesignad integration på Nordiska museet

Livstycket på Nordiska museet
En utställning med kläder, textilier, accessoarer
- om minnen, erfarenheter och drömmar...

Drop-in pressvisning tisdag 15/9 kl 10-14.
Öppningskväll med modevisning onsdag 16/9 kl 18.

Livstycket är ett design- och kunskapscentrum för invandrade kvinnor och män i förorten Tensta norr om Stockholm. Genom hantverket utvecklar Livstyckets deltagare det svenska språket. Några har aldrig gått i skola förrän de kom till Sverige och för många är föreningens verksamhet den första djupare kontakten med det nya landet.

Under våren 2009 har Livstyckets deltagare och lärare mött Nordiska museets personal för att upptäcka det svenska kulturarvet. Mötet har inspirerat deltagarna till mönster, textilier och möbler som nu visas i utställningen på museet.

Livstycket presenterade sin första utställning 1992. Sedan dess har de textila trycken med mönster av djur, frukter, grönsaker, blommor och koppar varit hjärtat i verksamheten. Alla mönster är skapade av deltagarna.

Utställningen pågår 16/9 2009 - 8/8 2010.

Pressvisning, drop-in, tisdag 15/9 kl 10-14.
Tisdagen den 15/9 mellan kl 10-14 finns möjlighet att komma "bakom kulisserna" i slutskedet av utställningsbygget. Birgitta Notlöf, verksamhetsledare för Livstycket, samt Annette Rosengren, intendent från Nordiska museet, finns tillgängliga för intervjuer. Föranmälan till karl.thorson@nordiskamuseet.se

Öppningskväll med modevisning onsdag 16/9 kl 18.
Livstycket visar upp sin senaste kollektion av kläder, mönster och accessoarer på catwalken i Nordiska museet. Fri entré!

Mer info och pressbilder

Pressinformation