Vinnare och medaljörer på välbesökt Ostfestival 2015

Ostfestivalen 2015 på Nordiska museet under helgen 13-15 februari blev mycket välbesökt. Förutom ostförsäljning, visningar, föredrag och provningar delades ett antal priser ut. Hederspriset 2015 tilldelades Sivans ost i Vara. Besökarna röstade fram Orranäs Blå till Ostfestivalens godaste ost och en expertjury belönade Jürss Mejeri, Skåne Mejerier, Kvibille Mejeri och Kalmar Mejeri med medaljer.

På plats i Nordiska museets stora hall fanns små och stora ostproducenter från hela Sverige. Det blev specialvisningar och tipspromenad kring ostkultur, ostkännare höll föredrag och sommelierer och osthandlare höll provningar av svenska ostar och drycker i kombination. Ett antal priser delades också ut. Sivan Johansson från Sivans ost i Vara tog emot "Ostfestivalens hederspris 2015" för sitt arbete med att långlagra traditionella svenska ostar. Leif Pagrotsky delade ut priset och motivationen löd: "för att under decennier genom ihärdighet och kompetens ha förädlat smaken på den svenska osten så att den genom lagring och vård nått den gastronomiska himlen".

Publiken hjälpte till att rösta fram "Ostfestivalens godaste ost 2015". Vann gjorde Orranäs Blå, en blåmögelost gjord på get- och komjölk på Orranäs Getgård i Blekinge. Boel Dahlberg som ystat den vinnande osten fick ta emot priset av Carl Jan Granqvist.

En jury bestående av välmeriterade ostkännare bedömde och poängsatte svenska ostar under ledning av juryordföranden Gunnar Forssell, Gastronomiska Akademien:

Ostarna höll en hög och jämn kvalitet överlag vilket gjorde att vi bestämde oss för att vara stränga vår bedömning, ändå lyckades en producent vinna ett silver och fyra producenter vann brons. Fantastiskt! Vi är angelägna om att det skall vara svårt att få medalj som därmed blir mer prestigefulla. Detta första år blev det ingen guldmedalj, säger Gunnar Forssell.

Årets upplaga av ostfestivalen blev välbesökt, cirka 4700 besökare i olika åldrar kom till Nordiska museet. SP, Sveriges Tekniska forskningsinstitut, som arrangerade Ostfestivalen med LFR som partner är mer än nöjda.

Vi hjälper till att öka intresset för svensk ostproduktion vilket känns mycket bra, säger Britt Rahm från SP.

Medaljörer i Ostfestivalen 2015:
Silvermedalj: ”Sörmlands Ädel” BLÅMÖGEL, Jürss Mejeri, Sörmland (pastöriserad komjölk) Kerstin och Claes Jürss.

Bronsmedalj: ”Kvibille Ädel Special 45%” BLÅMÖGEL, Arla Foods, Kvibille Mejeri, Småland (pastöriserad komjölk). Ystad 2014-12 – 8 veckor av Rolf Fredriksson.

Bronsmedalj: ”Kvibille Cheddar 32% 18 månader” LAGRAD HÅRDOST, Kvibille Mejeri, Arla Foods, Småland (pastöriserad komjölk) ystad 2013-09 av Rolf Fredriksson.

Bronsmedalj: ”Allerum Grevé 18 månader” LAGRAD HÅRDOST, Skånemejerier AB, Skåne (pastöriserad komjölk) ystad 2013-08-17 av Anders Kjellgren.

Bronsmedalj: ”Kvibille Herrgård 18 månader 28%” LAGRAD HÅRDOST, Kalmar Mejeri, Småland, (pastöriserad komjölk) ystad 2013-08 av Maria Tornell.

Ostfestivalens godaste ost 2015 - publikens val:
Orranäs Blå, en blåmögelost gjord på get- och komjölk på Orranäs Getgård i Blekinge, ystad av Boel Dahlberg.

Ostfestivalens hederspris 2015:

Vid frågor kontakta: