Ali Charhrour från Kiruna en av finalisterna i Pizza SM 2012

Ali Charhrour från Kiruna en av finalisterna i Pizza SM 2012

Den 25 april på GastroNord på Stockholmsmässan tävlar Sveriges bästa pizzabagare i Pizza SM inför en namnkunnig jury. En av finalisterna är Ali Charhrour från Pizzeria Palladium i Kiruna. Ali Charhrour tävlar med sin egenkomponerade pizza ”Härk special”.

Pizza SM arrangeras av tidningen Fast Food Magazine och syftet med tävlingen är att lyfta fram goda exempel bland pizzabagarna, deras yrkeskunnighet och kvalitetsmedvetenhet.

– En fantastisk rolig tävling av flera skäl. För det första är pizzan nästan svensk husmanskost idag och alla har synpunkter på en bra eller dålig pizza. För det andra är tävlingen också ett sätt att lyfta fram en yrkesgrupp som sällan uppmärksammas, säger Anders Örnevall, chefredaktör, Fast Food Magazine.

Det har kommit in anmälningar med hög kvalitet från pizzerior i hela Sverige. En jury har provsmakat pizzor över hela Sverige och utifrån det arbetet har tre finalister vaskats fram

De tre finalisterna är:

1. Ali Chahrour, från Pizzeria Palladium i Kiruna, tävlar med bidraget ”Härk special”, som bland annat innehåller rökt renkött och kantareller.
  2. Camilla Seidl, från Vapiano i Stockholm, tävlar med bidraget ”Chèvre con fichi, som bland annat innehåller chèvre, fikon i rödbetsmarinad, ingefära och citron.
  3. Marre Ramzi, från Pizzeria Milano i Tomelilla, tävlar med bidraget ”La Miran”, baserad på tonfisk och jalapeño.

Under finalen ska de tre finalisterna baka sin egenkomponerade pizza och en klassisk pizza, Capricciosa. Bedömningen av pizzorna görs av en namnkunnig jury med bland annat Malin Söderström, fd medlem i Svenska Kocklandslaget och numera krögare på Moderna museet i Stockholm, Tommy Myllymäki, silvermedaljör i kock-VM, Bocuse d´Or, 2011 och känd från TV4s Matresan, och Tom Sjöstedt, vinnare Årets Kock 2008 och medlem i Svenska Kocklandslaget, ska bedöma smak och kvalitet. Arbetssättet bedöms av 2011 och 2010 års vinnare Tony Gerasovski och David Smith och Michel Arvblom, etta i Pizza-EM, och sjua i Pizza Challange, VM, 2011 i Las Vegas.

Pizza-SM är en årlig återkommande tävling för professionella pizzabagare. Tävlingen arrangeras av tidningen Fast Food Magazine, Sveriges största branschtidning för folk som serverar bra och snabb mat för folk i farten, i samarbete med Arla, Pepsi, Ramlösa Kvarn, Finax, Axfood Snabbgross, Santa Maria, Hällde och Sveba-Dahlen.

För mer information, kontakta Malin Looft Nyquist, projektledare för Pizza-SM, 0736-82 53 19 eller malin.l@mentoronline.se . Mer information om tävlingen finns på www.pizza-sm.se.

Regioner

Fast Food Magazine är Sveriges ledande branschtidningen som bevakar snabbmatsbranschen, branschen som ger snabb och enkel matservice till folk i farten. Fast Food Magazine arrangerar events såsom Pizza SM och Fast Food Awards. Fast Food Magazine är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag.