Nordomatic AB levererar till Nationalmuseum

Skanska har tillsammans med Statens fastighetsverk valt Nordomatic som partner för styr & övervakning samt klimatkontroll. Uppdraget startar omgående och ordervärdet för Nordomatic är ca 12 Mkr.

Nationalmuseum på Blasieholmen invigdes 1866 som Sveriges konstmuseum för folket, symboliskt placerat mitt emot Stockholms slott. Under det senaste året har museet varit stängt och successivt tömts på sitt innehåll i väntan på en omfattande renovering. Skanskas uppdrag innefattar renovering av huvudbyggnad, installation av hissar, tekniska installationer, säkerhetshöjande åtgärder, upprättande av teleanläggning samt mindre åtgärder i annexbyggnaden som byggdes på 1960-talet. Därtill byggs en kulvert med anslutning till huvudbyggnaden.

De publika ytorna ska utökas samtidigt som tusentals löpmeter tekniska installationer adderas. Ambitionen är att renoveringen ska leda till att Nationalmuseum uppfyller kraven för Miljöbyggnad, silvernivå.

Nationalmuseums bruttoyta uppgår till 21 000 kvadratmeter för huvudbyggnaden och 1 200 kvadratmeter för annexbyggnaden. Arbetena ska vara färdiga i juni 2017.

”Uppdraget på Nationalmuseum är ytterligare ett styrkebesked från Nordomatic. Genom ordern befäster vi vår position som den naturliga partnern för komplexa styr&övervakningsprojekt som kräver både en hög teknisk kompetens och stabil projektledningskapacitet. Vårt oberoende gör att vi återigen har möjlighet att erbjuda en modern och framtidssäkrad tekniklösning. Detta tillsammans med vår kontinuerliga strävan att upprätthålla god ordning i projekten har gjort at vi återigen fått förtroende att leverera i ett av Stockholms mest spännande teknikprojekt” säger Karl Stenqvist, affärsområdeschef Entreprenad på Nordomatic.

För mer information kontakta:

Karl Stenqvist, Affärsområdeschef Entreprenad, Nordomatic AB, 072 223 82 05, karl.stenqvist@nordomatic.se

Olov Schagerlund, VD, Nordomatic AB, 0708-184 184, olov.schagerlund@nordomatic.se

Nordomatic AB (www.nordomatic.se) är ett företag som levererar energi- och miljösmarta automationslösningar till fastighets-, installations- och byggföretag. Nordomatic har kontor i Stockholm, Uppsala, Södertälje, Linköping, Norrköping, Jönköping, Kalmar, Växjö, Borås, Göteborg och Malmö. Nordomatic har 160 anställda och omsätter drygt 300 Mkr per år.

• Energifrågor

• Kalmar

Nordomatic levererar miljösmart fastighetsautomation till  Sveriges mest krävande kunder och gör en verklig skillnad för energianvändningen. Kontakta oss på telefon 08-555 797 00 eller besök oss på nordomatic.se

För klimatets skull.