Årets Kulör 2014 är Teal

Årets Kulör 2014 är Teal

Nu presenterar Nordsjös trendspanare årets kulör 2014, ”Teal”. En mångsidig kulör som kombinerar harmonin i grönt med lugnet i blått. Teal passar i de flesta färgsättningar och ger uttryck som både är färgglada, fantasifulla och stilrena. ”Unlocking potential” är ledordet när vi inreder 2014.

Varje år presenterar Nordsjö sin trendbok Colour Futures. Boken är en global trendrapport där några av världens främsta experter inom färg och design har samlat sina åsikter kring nästkommande års trender. En viktig del i arbetet med Colour Futures är att utse Årets Kulör.

– AkzoNobel samlar varje år en internationell grupp av kreativa experter från olika delar av världen med olika kulturella värderingar och influenser, säger Jennie Åkesson, Nordic Colour Manager på Nordsjö. Deras åsikter i samarbete med våra designers överförs till trender och kulörpaletter.

Årets Kulör 2014
Teal är en mångsidig kulör med mycket djup. Den är lätt att matcha och kombinera med andra kulörer och material.

­– Matcha Teal med vackra rosafärgade toner för att få en spännande effekt. Den trendiga looken får du genom att kombinera Teal med nyanser som går i grönt och blått, säger Jennie Åkesson.

Unlocking potential
Samtidigt som Årets Kulör 2014 avslöjas, presenteras också fem trender inom färg- och inredning. Tillsammans bildar de ledordet ”Unlocking potential”.

– Vi befinner oss i en tid som det snabbt sker förändringar. Vi är tvungna att öppna våra sinnen för att kunna anpassa oss till det ständigt skiftande samhället. Inredningstrenderna 2014 uppmanar oss att våga förändra och se möjligheterna i vardagsmiljöerna runt omkring oss, avslutar Jennie Åkesson.

Trender 2014

Silent Revolution
Silent Revolution har inspirerats av människans behov och önskan att gå emot konsumtionssamhället. Trenden hyllar enkelhet och att skapa vackra former och rum i hemmet som är lågmälda.
Trenden är varm och inbjudande och kulörpaletten har delikata skiftningar. Här finner du nyanser av vitt samt mer robusta kulörer som får oss att tänka på sjösten och snäckskal.

Margin of Proof
Margin of Proof har hittat sin inspiration i att vi behöver hitta ett lugn i kaoset. Det kan vara ett enkelt mönster, en siffra eller en graf på väggen som blir en trygghet när livet springer på som snabbast.
Margin of Proofs kulörpalett består av maskulint neutrala och sofistikerade toner. Kulörerna är inspirerade av tegel, smaragd och mörkt oxblod. Matchas bäst med naturmaterial som mörkt trä, marmor, kork, och betong.

Urban Folk
Urban Folk fångar det positiva i det folkliga och presenterar det på ett samtida och modernt sätt. Trenden inspirerar till att berätta en personlig historia i en modern tappning. Kulörpaletten består av vänliga och robusta nyanser. Kulörerna får oss att tänka på överdådiga tyger från Indien, Sydamerika och Kina.
En intressant effekt är att kombinera liknande nyanser som till exempel plommon och burgundy, med en överraskande kontrast av ockra.

Secret Garden
I det första gryningsljuset och när skymningen sänker sig över trädgården suddas konturer och kulörer ut och det skapas en känsla av magi. Secret Garden är en trend som utforskar det flyktiga, det förgängliga och det knappt synbara.
Kulörpaletten är fylld med mjuka och rökiga toner. Tänk på mogna plommon, neutrala toner av lila och en perfekt nyans av duvgrått. Till det en samling gröna nyanser, från mörk granskog till mynta. Trenden är uppbyggd kring en ton-i-ton effekt och kombineras bäst med skira material som voîle, spets och frostat glas. Gärna lager på lager.

Do it Now
Do It Now är trenden för den som har tröttnat på att vänta och vill agera nu. Trenden stimulerar det individuella och har hämtat inspiration från gatuartister och graffiti. För Do It Now är det skapandet som står i centrum samt viljan att förändra. Trenden har energi och överflöd och skapar en känsla av att allt är möjligt.
Do It Now har en kulörpalett där du hittar allt från citrus och intensivt blågrön till ljus smaragdgrön, lime, violett, himmel och eldig orange.

Colour Futures 2014 kan laddas ner i pdf format på www.colourfutures.com

För mer information och fler bilder från boken Colour Futures:
Jennie Åkesson, Nordic Colour Manager Nordsjö
Tfn: 0708-354252, E-post: Jennie.aakesson@akzonobel.com

Nordsjö-varumärket har sina rötter i Nordström & Sjögren AB, som startade sin verksamhet redan 1903. I dag är Nordsjö ett av de ledande och mest innovativa varumärkena i Norden. Vi har stort fokus på att utveckla och tillverka produkter som är hållbara för vår miljö och vår ambition är att ligga steget före samhällets lagar och krav. Vid vår anläggning i Sege utanför Malmö, som är Nordens största, utvecklas och tillverkas färg, lack, spackel och träskydd för konsument och yrkesmålare. Nordsjö ingår i AkzoNobel-koncernen, som är väldens största färgtillverkare.

AkzoNobel är världens största färgföretag och en ledande producent av specialkemikalier, bygglim och limsystem. Vi förser företag och konsumenter världen över med innovativa produkter och brinner för att utveckla hållbara lösningar för våra kunder. Bland våra välkända varumärken finns Eka, International, Dulux och Sikkens. Vi är ett Global Fortune 500-företag och rankas återkommande som ett av de ledande företagen inom hållbar utveckling. Med huvudkontor i Amsterdam, Nederländerna, är vi verksamma i fler än 80 länder, där våra 55 000 engagerade medarbetare levererar Tomorrow's Answers Today™.

Mikael J:son Lindhe

Presskontakt Communication Manager 0708-35 51 50

Nordsjö är ett varumärke inom AkzoNobel, en av världens största färgtillverkare. Nordsjö har sina rötter i Nordström & Sjögren AB, som startade sin verksamhet redan 1903. I dag är Nordsjö ett av de ledande och mest innovativa varumärkena i Norden. Vi har stort fokus på att utveckla och tillverka produkter som är hållbara för vår miljö och vår ambition är att ligga steget före samhällets lagar och krav. Vid vår anläggning i Sege utanför Malmö, som är Nordens största, utvecklas och tillverkas färg, lack, spackel och träskydd för konsument och yrkesmålare. Besök oss på www.nordsjo.se eller www.nordsjoprofessional.se

Sedan 1792 har vi levererat innovativa färger och ytbehandlingar som hjälper till att ge färg åt människors liv och skydda det som betyder mest. Vår varumärkesportfölj i världsklass – Nordsjö, International, Sikkens, Interpon med flera – väljs med förtroende av kunder världen över. Vi är verksamma i mer än 150 länder och använder vår expertis för att bevara och försköna det vi använder i vardagen. Detta är vad du kan förvänta dig av ett banbrytande färgföretag med lång erfarenhet, dedikerade att leverera hållbara lösningar för att bevara det bästa av det vi har idag – samtidigt som vi skapar en ännu bättre morgondag. Låt oss måla framtiden tillsammans. Besök oss på www.akzonobel.com.

Staffanstorpsvägen 50