BoKlok projektet parkstråket i Gantofta var finalist i Stenpriset 2019. Här sitter takskiffersorten Nordskiffer Purple på fasaderna.

BoKlok och Nordskiffer förnyar ramavtal

BoKlok fortsätter att satsa på miljökloka och prisvärda byggmaterial och förnyar sitt ramavtal med Nordskiffer. Nordskiffer, som är Skandinaviens ledande återförsäljare av takskiffer på fasad, har sedan 2015 ett etablerat samarbete med BoKlok.

- Vi har haft ett bra samarbete under åren och känner ett stort förtroende för varandra som affärspartners, säger Monica Fridlund på Nordskiffer. Det är fantastiskt kul att vi fortsätter vår resa tillsammans!

I en undersökning på uppdrag av BoKlok 2016 jämfördes miljöpåverkan mellan åtta olika fasadmaterial och resultatet visade att skiffer och träpanel var bäst ur miljösynpunkt. Det var vid den tidpunkten det första avtalet tecknades.

- Att skiffer är miljövänligt är viktigt, men så klart spelar ekonomin roll. Många tror att skiffer är ett exklusivt och dyrt material, men det stämmer inte. Skiffer kostar samma som många andra vanliga fasadmaterial, berättar Monica. Jag tror också att både Skanskas och vårt arbete med social hållbarhet är en av faktorerna till att vi har ett bra samarbete och att vi tecknar om avtalet, avslutar hon.

FAKTA:

- Orter som har bostadsområden med takskifferfasader uppförda av BoKlok är bland annat Södra Sandby, Bunkeflostrand i Malmö, Habo, Karlskrona och Visby men även Åsmoen i Norge.

- Parkstråket i Gantofta utanför Helsingborg med takskiffersorten Nordskiffer Purple var finalist i Stenpriset 2019.

- Flera fastigheter är under uppbyggnad på olika orter runt om i Sverige och ett antal kommande kommande projekt är inplanerade.

- BoKlok är ett samarbete mellan IKEA och Skanska och idén om att bygga "bra bostäder för vanligt folk" föddes i början av 1990-talet (källa https://www.boklok.se/om-oss/)