Tegnérs Torn från Tegnérgatan mot Kungsholmen. Foto: Nordskiffer AB.

Skiffertorn finalist i Årets Stockholmsbyggnad 2020

Tegnérs Torn i centrala Stockholm är en av finalisterna i tävlingen Årets Stockholmsbyggnad 2020 som arrangeras av Stockholms stad. Tornet ligger vid Barnhusbron på Vasastanssidan och är ett dominerande inslag i stadsbilden för alla som färdas med tåg norrut, åker bil på Klarabergsleden eller vandrar på Kungsholmen längs Karlbergskanalen. Byggnaden är klädd med naturmaterialet takskiffer på fasaden samt på taket. - Vi är så glada att projektet blivit uppmärksammat på detta sätt, säger Inga Varg, VD på Varg Arkitekter som är arkitektkontoret som ritat Tegnérs Torn. - Vi är särskilt nöjda att vi hittade denna nyans på skiffern som är grönskimrande och som för tankarna till ärgad koppar. Det fångar upp uttrycket från de gamla taken i kvarteret och smälter in i stadsbilden, fortsätter hon. Det branta taket suddar ut gränserna mellan tak och fasad och blir fasad och tak på samma gång. Skiffern är också monterad på undersidan av burspråken, vilket gör att hela byggnaden får uttrycket av en monolit, en form uthugget ur ett helt skifferblock. På sockeln sitter Kolmårdsmarmor som också går i gröna nyanser och möter övrig fasad fint. Projektet är ritat på uppdrag av Svenska Bostäder. -Det är ju hedrande och så kul att detta projekt uppmärksammas, säger Monica Fridlund på Nordskiffer, och fortsätter:- Det är i år 15 år sedan Nordskiffer startade sin mission att införa takskiffer på fasad, ett naturmaterial som tidigare inte använts på detta sätt i Sverige. Att Varg arkitekter och Svenska Bostäder satsat på takskiffer på ett av Stockholms viktiga nya landmärke är fantastiskt!

Det är elfte året tävlingen arrangeras. Juryn består bland annat av stadsbyggnadsborgarråd, Stockholms stadsarkitekt Torleif Falk samt representanter från Skönhetsrådet, tidskriften Arkitektur, Landskapslaget, Veidekke, Marge Arkitekter, bygglovsavdelningen på Stockholms Stad och Arkitekturhögskolan på KTH. Juryns kommentar till nominering och finalplats för Tegnérs Torn:

"En signalbyggnad som med sin alldeles egna karaktär markerar brofästet och samtidigt en bortglömd plats i staden och skapar nya kvaliteter i rummen runt omkring. Byggnaden är omsorgsfullt gestaltad och väl avvägd. Med många små karaktärsgivande delar som tillsammans bildar en sammanhållen helhet samt konsekvent materialval smälter den in i kollaget av byggnader i området."

Alla får delta i omröstningen som pågår fram till den 24 maj. Vinnaren presenteras den 17 juni.

Foto: Nordskiffer AB.

Monica Fridlund, Nordskiffer AB. Foto: Nordskiffer AB.