Install Hope till Nordstan 7 april – unik konstutställning om hållbar utveckling

Resan började på Landvetter tredje februari och nu har turen kommit till Nordstan. Install Hope är en konstutställning som vill lyfta frågorna kring hållbar utveckling. Helt nya originalverk avtäcktes under invigningen. Några av Sveriges mest framstående konstnärer och flera kända inspiratörer medverkar. Ernst Billgren, Charlotte Gyllenhammar, Jason ”Timbuktu” Diakité, Ane Brun och Michail Gorbatjov är några av konstnärerna vars verk finns att skåda i Nordstan 7-22/4.

Install Hope är en 200 kvm stor inspirationskälla om vår tids viktigaste frågor – hållbar utveckling. Sammanlagt  2,5 miljoner människor kommer att passera under utställningstiden. Syftet är att skapa insikt och engagemang kring hållbar utveckling.

Konst som ett medel för att nå ut

I dag finns ett gap mellan forskningen och vad allmänheten tar till sig. Konsten är där för att dra blickarna till sig, väcka uppmärksamhet. Det ska inspirera människor och företag att sätta igång nya processer, berättar Anders Ternesten, en av initiativtagarna till Install Hope från Whitespot som står bakom projektet.

I utställningen, och för övrigt också på webbplatsen installhope.com, finns förutom konstverken och presentationer av konstnärerna, också tankar och teorier kring hållbar utveckling. Vi får även läsa om företag som på nytänkande sätt bidrar till ett bättre samhälle. Besökarna kan också ta del av 15 konkreta tips på hållbart agerande vilka kan spridas via soclala medier på ett spännande sätt.

Arrangörer och finansiärer

Install Hope är ett initiativ som skapats och drivs av organisationen Whitespot. Deras mission är att sprida insikt och engagemang om vår tids viktigaste frågor. Med utställningen Install Hope vill de beröra och inspirera på flera plan. Genom konst, vetenskap, senaste tekniken och interaktivitet åskådliggörs nya rön och teorier på ett helt nytt sätt. Projektet delfinansieras av Västra Götalandsregionen.

Resan börjar här med utställningen på Landvetter och i Nordstan. Nu hoppas vi att vi kan ta konceptet vidare till fler platser i världen, säger Björn Uddenberg från Whitespot, en av initiativtagarna till Install Hope.
För mer information kontakta: Björn Uddenberg, Whitespot AB

Tel:0706-596090

bjorn.uddenberg@whitespotgroup.se

www.whitespotgroup.se

www.installhope.com

Nordstan är Sveriges ledande affärscentrum med 37 miljoner besökare och en omsättning på 4 miljarder kronor inklusive moms per år.