3 boktips till etikettnörden, eller den som vill bli

Blogginlägg   •   Feb 16, 2017 14:37 CET

Etiketter och förpackningar, det är vår passion det. I den här branschen går utvecklingen snabbt framåt och det gäller att hålla sig uppdaterad och hänga med i svängarna. Följande tre böcker kan vi rekommendera till dig som på något sätt jobbar med etiketter, förpackningskommunikation och grafisk produktion - och vill fördjupa dig ännu mer i dessa spännande ämnen.

1. ETIKETTEN I FOKUS

År 2003 tog Etikettgruppen, inom Grafiska Företagen, fram "Handbok i Etikett", en praktisk liten bok som gav existerande och potentiella kunder till etikettryckerierna vägledning inför sin beställning. Sedan dess har mycket hänt i branschen och man bestämde sig för att komma ut med en uppdaterad version.

"Etiketten i Fokus" var tryckt och klar i oktober 2016, vilket firades med pompa och ståt under Empackmässan i Stockholm. Utöver handfasta råd och beskrivningar av olika begrepp i branschen finns det även med läsvärda intervjuer med designers och etikettköpare. Peter Neumeister från varumärkes- och designbyrån Neumeister Strategic Design ger sin syn på etikettdesign, Stefan Santos, marknads- och innovationschef på Spendrups ser på etiketten ur ett kundperspektiv och Maria Schmidt Larsson från Daucus Design berättar om varför hon älskar etiketter. Det och mycket annat. Beställ boken här!

2. CREATIVITY TAKES COURAGE

Förpackningsgurun Lars G. Wallentin skrev världens första bok om förpackningskommunikation. Lars gav ut en ny bok under 2015 med titeln "Creativity takes courage" - ett måste för alla som är intresserade av förpackningar och hur man kommunicerar med hjälp av förpackningens design. Lars allra senaste bok "Who sells what to whom" har precis kommit från tryckeriet och kan också beställas från hans hemsida Packagingsense.com. Läs mer här!

3. VISIONER & TRANSMISSIONER

"Tryckeri – en bransch i förändring" samlar tankar och information kring vad som kommer att ske - men framför allt vad som inte kommer att hända och varför. Boken berör tryckeriets utveckling från hantverk till kommunikationsleverantör i både fysisk och digital form och den enorma potential som där väntar. Boken är skriven av Jan-Olof Jungersten, VD för Visutech, en av de största leverantörerna på den nordiska marknaden när det gäller digitala produktionslösningar för den grafiska industrin. Beställ ditt exemplar här!