8 fördelar med digitaltryck

Blogginlägg   •   Jan 23, 2017 08:00 CET

Nordvalls har gjort stora investeringar i den digitala trycktekniken de senaste åren och har idag den modernaste digitalavdelningen för etiketter i Sverige.

Den digitala trycktekniken för etiketter är på stark frammarsch. Vi på Nordvalls har de senaste åren gjort stora investeringar i denna tryckteknik och har idag två toppmoderna digitala tryckpressar av märket HP Indigo WS6800 med tillhörande efterbearbetningsutrustning. Det gör att vi har Sveriges modernaste digitalavdelning för etikettproduktion. Vilka är då fördelarna med denna tryckteknik? Jo, bland annat dessa.

1. Kortare leveranstider.

Det beror bland annat på att vi inte behöver ta fram tryckmedia när vi trycker digitalt. Är det en ändring i etiketten är det enklare att göra om trycket. Färgjusteringar i en fyrfärgsbild kan göras direkt.

2. Inga ställtider vilket inte bara innebär kortare ledtider utan även mindre spill.

Det är bra för miljön. De inställningar som operatören behöver göra vid digitaltryck är "colour calibration" för att se så att färgerna har rätt densitet samt en "scaling", där de mäter att det är lika längd mellan etiketterna, vilket är viktigt för att stansningen ska fungera i efterbearbetningen.

3. Vi kan kostnadseffektivt trycka kortare serier.

Detta är ju bra för dig som har många produktvarianter, produkter på olika språk, är en mindre producent eller kanske vill testa en ny marknad.

4. Ingen risk för mix-up.

Vi behöver ju inga klichéer vid digitaltryck! Det enda som krävs är en PDF-fil som är namngiven med ett nummer. Det är en trygghet, inte minst för dig som jobbar i läkemedelsindustrin där ett eventuellt feltryck på etiketten kan få mycket allvarliga konsekvenser.

En digitalpress av märke HP Indigo WS6800. Nordvalls har två stycken.

5. Heller ingen risk för färgsläpp.

Det är ju så fiffigt förstår du att pressarna stannar om färgen tar slut.

6. Många spännande specialeffekter.

Vad sägs till exempel om hotfoil? Hotfoil, alltså varmfoliering, kan göras i många olika färger och ger mycket hög kvalitet med knivskarpa konturer. Eller kanske embossing? Embossing, eller prägling som vi också kallar det, är en teknik som ger en lätt upphöjd yta, så kallad relief, på etikettytan. Det skapar inte bara en vacker design utan även en spännande upplevelse när man får den i sin hand. Att kombinera embossing med en vacker folie sätter extra guldkant. Nordvalls är unika med att erbjuda dessa specialeffekter digitalt i Sverige!

7. Det blir aldrig misspass.

Återigen, eftersom vi inte behöver klichéer när vi tar fram etiketter digitalt är det ingen risk för att det blir misspass i trycket.

8. Önskar du variabelt tryck, alltså att varje etikett är unik?

Inga problem, det löser vi! Det kan handla om löpande streckoder eller nummerserier. Olivoljeproducenten Manaki Gold är en av våra kunder som väljer etiketter med variabelt tryck för att bygga sitt varumärke.

Som du kanske förstår är fördelarna med digitaltryck många. Vi berättar gärna mer om hur vi kan tillgodose just dina etikettbehov. Välkommen att kontakta oss!