En etikett har många sidor

Blogginlägg   •   Jan 27, 2017 10:32 CET

Ska du ha in mycket information på dina etiketter? Då kan flerbladsetiketten vara en lämplig lösning.

Det kan hända att du har mycket innehåll som ska in på etiketten - produktinformation, olika språkversioner och bilder. Är etiketteringsytan liten kan det bli svårt att få plats med allt på en vanlig etikett. Men lugn, vi har lösningen - nämligen flerbladsetiketter.

Med våra smarta flerbladsetiketter med självhäftande bärare får du plats med mycket information. En flerbladsetikett består av själva grundetiketten samt ett bladset som monteras ihop. Vi trycker i en eller flera färger, på en eller flera sidor, och bladsetet kan placeras på två olika sätt; som en bok eller dragspel. För vår bokliknande flerbladsetikett kan du få upp till 40 sidor. Tack vare flerbladsetiketten har du all information på ett ställe och behöver inte använda ytteremballage vilket gör att du sparar förpackningsmaterial.

Inspirera mera

Flerbladsetiketten kan även innehålla bilder eller recept, om du till exempel är inom livsmedelsbranschen. Det är något bageriföretaget Pågen har anammat på sin populära produkt Krisprolls på utländska marknader. I flerbladsetiketten, innehållandes fem blad vilket innebär tio tryckbara sidor för text och bild, ges konsumenterna tips på vilka olika sätt man kan äta sina Krisprolls. "Att ge inspirationstips är ett sätt att tilltala en större målgrupp och öka konsumtionen bland de befintliga kunderna och responsen har varit väldigt positiv", berättar Sara Österström, Export Trade Marketing Manager på Pågen.

Läs gärna mer om flerbladsetiketterna vi har tryckt till Pågen. Flerbladsetiketter är även populärt i läkemedelsindustrin, för att få plats med all den information som krävs. Norska läkemedelsföretaget Weifa är ett exempel.

Öppna, riv av eller förslut igen

För att ge trycket och konstruktionen en skyddande yta laminerar vi flerbladsetiketten. I vissa fall är etiketten öppningsbar endast vid brukstillfället. Vi förser den då med slits och perforering. I andra fall gör vi den öppningsbar och återförslutningsbar med en flik. Vi hjälper dig ta fram rätt flerbladsetikett som passar just dina behov!

Är du intresserad av att beställa flerbladsetiketter? Då behöver vi veta följande:

• Etikettens format som färdig produkt
  • Yta på etikett som ej är belagd med folder (min 6 mm)
  • Fliklängd (min 13 mm) / flikhöjd (min 6 mm)
  • Flikens placering (uppe/nere)
  • Folderöppning (vänster/höger - beroende på spolning)
  • Antal sidor

För den modell som vi traditionellt sett benämnt Booklet (etikettfoldern som läses som en bok) kan du välja 16, 24, 32 eller 40 sidor. För den så kallade Multiketten, där etikettens folder vecklas ut som ett dragspel, beror antalet sidor på hur konstruktionen ser ut.

Kontakta gärna vår trycktekniska rådgivare Marie Olofsson om du önskar mer information om flerbladsetiketter och hur vi kan hjälpa just dig: 010 169 17 38, marie.olofsson@nordvalls.se